“O să luăm foc. E simplu”. Cazul Spitalului Județean Mavromati din Botoșani
500 de nou-născuți din Botoșani ajung, anual, într-o secție de spital despre care un fost cadru medical susține că este în pericol de incendiu. Rapoartele oficiale consultate de reporterii Context.ro arată că instalațiile electrice din spital au probleme, deși unitatea medicală a cheltuit zeci de milioane de lei pentru reabilitări și pentru instalații electrice. O parte din bani a ajuns la firme cu istoric penal iar autoritățile au descoperit echipamente cumpărate la suprapreț, proiecte tehnice defectuoase și licitații cu dedicație.
INFORMAȚII ESENȚIALE
- O asistentă medicală susține că în Spitalul Mavromati există un risc mare de incendiu din cauza aparaturii vechi și defecte.
- Rapoartele oficiale arată că rețeaua electrică pune în pericol pacienții, inclusiv în secția despre care avertizorul de integritate s-a plâns oficial.
- Asta deși unitatea medicală a plătit milioane de lei pentru reabilitarea instalației electrice.
- Context.ro a descoperit că zeci de milioane de lei pentru modernizarea spitalului au ajuns la companii investigate penal.
Timp de 40 de ani, asistenta Lenuța Pancu a avut grijă de nou-născuții cu probleme care ajung la Terapie Intensivă în secția exterioară Obstetrică-Ginecologie a Spitalului Județean de Urgență „Mavromati” din Botoșani.
Într-un interviu pentru Context.ro, Lenuța a povestit că îi era teamă de posibilitatea producerii unui incendiu, pentru că instalația care alimentează cu oxigen incubatoarele în care sunt ținuți bebelușii avea defecțiuni grave.
Asistenta, care s-a pensionat recent, a povestit că salonul de Terapie Intensivă Septic, unde avea grijă de bebeluși, a fost cel mai folosit în ultimii ani și că, mai ales după tragedia de la Giulești, îi era teamă de incendii. A reclamat fără succes că o parte din conductele de oxigen erau defecte și că erau în apropierea instalației electrice la care sunt conectate alte aparate. Spitalul a transmis că, între timp, a rezolvat problema.
“Giulești scria pe mine”
Asistenta a povestit că în anul 2010 a scăpat miraculos de o tragedie.
- “…înainte de Giulești […] Eram în tura de noapte. Era ora două (prin 2010) și am simțit miros de cauciuc ars. Am deschis repede geamul. Am chemat Centrala de oxigen, pe domnul de la Centrală. Am cerut ajutor fetelor de la sala de nașteri, care erau lângă geamul meu. A căutat respectivul și-a găsit că a luat foc un cablu de la o lampă de fototerapie, veche și de demult, o lampă de prin anii ‘70, cred că. […] De la o priză veneam cu prelungitoare multe, cu triple și puneam toate într-o priză. Aveam două prize pe salon. Dacă eu nu eram în seara aia în salon eram Giulești. Giulești scria pe mine. Și acum tot singură pe tură sunt. O singură asistentă de Terapie Intensivă pe tură.”
În cazul unui incendiu, Lenuța spunea că nu ar fi avut cum să-i salveze pe micuți, pentru că uneori era singură pe tură și fizic nu avea cum să scoată din flăcări toți copiii. „Dacă s-ar fi declanșat un potențial incendiu, instructajele ne spuneau că unul din nou închide oxigenul, unul închide energia electrică, unul cheamă medicul, unul apasă pe butonul de panică – unul, păi unul eram eu„, spune fosta asistentă.
Lenuța a denunțat situația legată de instalațiile de oxigen. O anchetă oficială a găsit, în 2020, probleme grave la instalația de curent electric de lângă instalațiile de oxigen defecte.
Investigația a venit după incendiul din 2020 de la Piatra Neamț, în care au murit 10 oameni. Inspectoratele pentru Situații de Urgență din toată țara au luat la puricat spitalele, printre care și Mavromati. Pompierii au verificat tot ce ține de siguranța la incendiu, inclusiv funcţionarea în condiţii de siguranţă a instalaţiilor electrice. Au descoperit că la Mavromati rețeaua electrică pune în pericol pacienții din mai multe secții, inclusiv cea unde lucra Lenuța Pancu. Probleme, adică instalații cu defecțiuni, improvizații sau suprasolicitate erau și la etajele 7 și 8 din clădirea principală, adică exact unde în 2020 pompierii au intervenit și au stins un început de incendiu.
În ultimii 10 ani, Spitalul Județean de Urgență Mavromati din Botoșani a plătit peste 7 milioane de lei pentru lucrări la rețeaua electrică a spitalului, potrivit unui răspuns transmis de reprezentanții unității sanitare la cererea Context.ro.
Am încercat să aflăm de la autorități care este acum starea instalației electrice a spitalului ale cărui clădiri au fost construite între 1960 și 2010.
- Spitalul Județean de Urgență „Mavromati” funcționează la 7 adrese din județul Botoșani, fiind compus din mai multe clădiri care deservesc secțiile unității medicale. Sediul central, secțiile medicale și Unitatea de Primiri Urgențe se află pe Strada Marchian 11, în timp ce secția exterioară de Obstretică și Ginecologie se află pe Strada George Enescu 6 și a fost pusă în funcțiune în anul 1983.
La fel ca celelalte spitale din România, instalația electrică de la secția de ATI a fost auditată de Ministerul Sănătății, însă rezultatul a fost secretizat. Ministrul Rafila a promis public că va pune la dispoziție documentele. Nu a făcut-o nici după ce Context.ro l-a dat în judecată. Mai multe detalii aici.
Am căutat informațiile în altă parte și am descoperit că statul a investit zeci de milioane de lei în reabilitarea spitalului. Dar contractele publice au venit la pachet cu un șir de nereguli și bani risipiți.
Unde au ajuns banii
În anul 2011, Consiliul Județean Botoșani a semnat cu asocierea Electro-Alfa Internațional SRL – Victor Construct SRL un contract de peste 40 de milioane de lei pentru renovarea Spitalului Mavromati. Cu bani de la Uniunea Europeană, cele două firme s-au angajat să reabiliteze tot spitalul. În 2014, după mai multe amânări cauzate în principal de proiectul tehnic defectuos, lucrarea a fost recepționată. În final, valoarea contractului a crescut cu peste 50% și a ajuns la 61 de milioane de lei, după ce județul a finanțat inclusiv din fonduri proprii o serie de lucrări suplimentare care lipseau din proiectul inițial.
Doi ani mai târziu, un control al Ministerului Dezvoltării a scos la lumină o neregulă majoră: contractul fusese atribuit cu încălcarea legii. Auditorii ministerului au cerut Consiliului Județean să înapoieze un sfert din valoarea contractului, adică peste zece milioane de lei. Altă corecție financiară, de 360.000 de lei, a fost aplicată pentru obiectele sanitare supraevaluate.
EPILOG Avertizorul de integritate pus la zid
Asistenta Lenuța Pancu a făcut în calitate de avertizor de integritate sesizări peste sesizări legate de starea secției. Într-una din ele, femeia s-a plâns că în ianuarie 2021 o asistentă șefă de secție a anunțat pe grupul de Whatsapp că a doua zi urmează instructajul privind procedurile de PSI (Prevenirea si Stingerea Incendiilor). Lenuța nu a putut lua parte astfel că zilele următoare șefa de secție a venit la ea să semneze un tabel prin care se certifica faptul că a fost instruită, susține asistenta.
„I-am spus că nu semnez în alb și vreau să fiu instruită practic: cum trebuie să procedez când singură pe tură am 16 copii pe secție”, a precizat asistenta într-o plângere adresată conducerii.
„Instruirile PSI sunt instruiri teoretice lunare, pentru care există și material informativ pentru studiu individual și instruiri practice efectuate de personal specializat”, ne-a transmis șefa secției neonatologie, Dr. Zaboloteanu Carmen, într-un punct de vedere.
De asemenea, Lenuța Pancu a mai semnalat că dezinfectantul folosit în secția ei e extrem de coroziv și că n-a fost schimbat de șase ani.
Reprezentanții spitalului susțin, în schimb, că „dezinfectantele folosite în cadrul secției Neonatologie sunt conforme și sunt avizate de Ministerul Sănătății”.
În loc de răspunsuri de la conducerea spitalului, Lenuța spune că a fost pedepsită prin comisia de disciplină. „Am făcut tot posibilul să le spun că nu vin pentru mine. Să înțeleagă că nu vin pentru mine. Dar să știți că nu înțeleg. La nimic din ce-am trimis n-am primit răspuns. La nimic. Forma lor de răspuns este „hai la comisie””, susține asistenta.
De cealaltă parte, spitalul susține că motivele pentru care Lenuța Pancu a fost pedepsită prin comisia de disciplină sunt: nerespectarea atribuțiilor din fișa postului, indicațiilor terapeutice medic, dispozițiilor șefului ierarhic și procedurile și protocoalele interne privind prevenirea infecțiilor nosocomiale.
sursa foto deschidere: Inquam Photos/ George Calin
Pe aceeasi tema
Pe aceeasi tema