Consiliul Fiscal spune că evaziunea fiscală din România e instituționalizată
Colectarea deficitară a Taxei pe Valoare Adăugată (TVA) reprezintă o problemă de securitate economică pentru România și fenomenul evaziunii fiscale este aproape instituționalizat, arată o analiză a Consiliului Fiscal, publicată la finalul anului 2023.
Consiliul Fiscal a publicat opinia asupra Legii bugetului de stat pe 2024, aflată în dezbaterea Parlamentului în acest moment. Legat de evaziunea fiscală și necolectarea TVA, documentul citat întărește ceea ce Context.ro a descoperit în serialul EUROFRAUDA ROMÂNO-BULGARĂ.
Ca imagine de ansamblu, Consiliul Fiscal susține că cea mai acută problemă a României este deficitul bugetar, care în 2023 a rămas în jur de 6% din PIB, și care plasează România „sub incidența procedurii de deficit excesiv” – ceea ce presupune că țării noastre i s-ar putea bloca accesarea fondurilor europene, până când deficitul este adus din nou în limitele agreate cu Comisia Europeană (sub 3% din PIB).
„Corecția deficitului trebuie făcută, în principal, pe partea de venituri. Într-un stat al UE cu venituri fiscale extrem de joase, cca. 27% din PIB, când media, în UE, este de peste 40% din PIB, cu subfinanțare masivă și cronică a educației și sănătății publice, cu evaziune fiscală și evitare a plații taxelor și impozitelor aproape instituționalizate, cu un decalaj la colectarea de TVA de peste 36% față de media din UE de cca. 5%, aceasta este alternativa de bun-simț, logică”, mai arată Consiliul Fiscal.
Reprezentanții Consiliului Fiscal au dedicat un capitol necolectării TVA, despre care spun că este „una dintre problemele structurale ale sistemului fiscal al României”.
Astfel, dacă acest aspect nu va fi corectat, s-ar ajunge în situația în care statul să nu își mai permită să asigure bunuri publice de importanță capitală pentru cetățenii săi – cum ar fi școli sau spitale -, mai arată documentul citat.
„Mărimea gap-ului de colectare se poate observa analizând cifrele în termeni absoluți, unde România înregistrează un deficit de aproximativ 9,7 miliarde euro, ocupând poziția a doua după Italia, cu 14,6 miliarde euro. Prin comparație, Italia este o economie cu un PIB de aproximativ 7 ori mai mare decât cel al României, ceea ce vine să întărească problema de securitate economică cu care se confruntă bugetul public”, potrivit Consiliului Fiscal.
Principala măsură pe care statul ar putea s-o adopte pentru a combate acest lucru este digitalizarea ANAF, sugerează reprezentanții Consiliului Fiscal, care dau exemple de state care au „înregistrat progrese semnificative în domeniul combaterii evaziunii fiscale în cazul TVA”, cum ar fi: Cehia, Bulgaria, Ungaria sau Polonia.
„Lipsa digitalizării sistemului de administrare fiscală creează condiții favorabile fraudei, deoarece modul în care funcționează TVA, prin „regimul tranzitoriu”, permite realizarea fraudei de tip carusel”, se mai arată în analiza Consiliului Fiscal.
Fraudele de tip carusel, rambursările de TVA, numărul ridicat de contribuabili care au efectiv TVA de plată și numărul ridicat de procese privind TVA sunt motivele din cauza cărora România are o „capacitate de colectare destul de redusă”, potrivit analizei.
„Oricum, este nevoie de continuarea reformei fiscale, care să corecteze un regim fiscal profund inechitabil (prin scutiri și portițe), ce este rezultat și al capturării politicii fiscale de grupuri de interese. Trebuie totodată să se colecteze mult mai bine; ANAF are nevoie de o revoluție în acest sens, ce implică nu numai digitalizare. Trebuie combătute fără menajamente evaziunea fiscală și optimizările fiscale”, mai arată sursa citată.
Totodată, printre măsurile recomandate de Consiliul Fiscal, se numără pragurile diferite pentru microîntreprinderi și TVA: „Reducerea pragului de eligibilitate pentru care o firmă este încadrată în categoria microîntreprinderilor pentru a egala pragul de TVA reprezintă o măsură importantă, aplicată în majoritatea statelor UE, cu rezultate în ceea ce privește combaterea eludării sistemului fiscal. Mai mult, această măsură ar avea și rolul de a descuraja deducerile de cheltuieli inutile bunei funcționării a întreprinderii, cu efecte imediate în reducerea evaziunii fiscale.”
Consiliul Fiscal este o instituție independentă, formată din reprezentanți cu experiență în domeniul politicilor macroeconomice și bugetare. Membrii sunt numiți de Parlament, la propunerea unor instituții precum Academia Română, Banca Națională, Academia de Studii Economice, Institutul Bancar Român și Asociația Română a Băncilor.
Notă: Acest material face parte din seria EUROFRAUDA ROMÂNO-BULGARĂ în care am investigat modul în care un ecosistem complex format din firme, consultați, oameni de afaceri câștigă sute de milioane de euro prin fraude financiare care lasă România fără bani la buget pentru investiții și cheltuieli esențiale.
Citește și:
Pe aceeasi tema
Pe aceeasi tema