Prețul străzilor curate. Cum deportează Țările de Jos migranții fără adăpost: 100 de români au fost deportați în 2024

Ilustrație: Wanda Hutira
Deportările migranților fără adăpost din UE, în principal din România și Polonia, sunt în creștere în Țările de Jos. Mai mulți experți și ONG-uri consideră că această politică este la limita legalității, în timp ce alții spun că le oferă o șansă migranților care se luptă cu dependențe. Context.ro, alături de cel mai mare ziar polonez, Gazeta Wyborcza, platforma olandeză Vers Beton și platforma internațională Balkan Insight au documentat fenomenul pe teren, prin zeci de interviuri și analizând documente de deportare.
De Andrada Lăutaru, Zuza Nazaruk și Willemijn Sneep
- Cerșitul sau dormitul pe stradă le „provoacă neplăceri” olandezilor și pot duce la deportarea migranților fără adăpost.
- Unele persoane au fost deportate în țara de origine de peste douăzeci de ori.
- Mulți migranți vin în Olanda prin intermediul agențiilor de muncă temporară, într-un sistem adesea abuziv.
- Ministerul Justiției din Olanda finanțează ONG-ul polonez Fundația Barka pentru a le oferi servicii de reintegrare persoanelor deportate în România și Polonia.
- Am vorbit cu avocați specializați în migrație, autorități din Țările de Jos, România și Polonia, experți și fundații care oferă sprijin persoanelor fără adăpost. Am vizitat adăposturi și centre de reabilitare, am intervievat peste 30 de persoane fără adăpost și 5 persoane deportate. De asemenea, am analizat 3 decizii de deportare.
Pe stradă
„Ajungi la gară”, spune Ion*, „cobori, și primul român pe care îl întâlnești te aduce aici, la biserică: du-te acolo și ia niște pâine, niște supă.”
Clopotul e singurul element care dă de gol biserica, o construcție futuristă, colțuroasă, aflată la câteva sute de metri de gara din Rotterdam, Olanda.
La Biserica Paulus, nu se țin slujbe. Construcția găzduiește un centru de zi pentru persoanele fără adăpost. Cei care au nevoie mănâncă aici o masă caldă, primesc haine curate, își încarcă telefoanele și beneficiază de consiliere.
În fața clădirii, șase bărbați stau în cerc, în jurul unei sacoșe albastre, ticsită de haine. Vorbesc în română. Unul dintre ei flutură o pereche de pantaloni de trening gri – „Ăștia îți vin ție”, spune, și i-o dă altuia din grup. Bărbații fac asta cu fiecare haină pe care o scot din sacoșă. Asta ție, asta mie, asta pentru celălalt. Ajung ușor la un acord legat de cui i s-ar potrivi cel mai bine. Pe unele se sfătuiesc să le ducă altor persoane pe care le știu, dar care nu sunt acolo atunci.
Ion*, un român de 50 de ani, cărunt, care trăiește pe străzile din Rotterdam – ceea ce înseamnă că poate fi deportat înapoi acasă, participă la triaj. Are în buzunar o scrisoare, ușor mototolită, prin care autoritățile olandeze îl somează să plece din țară în maximum o lună. O netezește cu mâinile și mă lasă să o fotografiez, pentru a o traduce ulterior. Nici el nu știe exact ce scrie acolo, doar ce i-au zis, cu Google Translate, autoritățile olandeze atunci când i-au înmânat-o. Trebuie să se întoarcă acasă.
Mai mulți din grup au primit astfel de scrisori. Unii le au, alții le-au aruncat sau le-au pierdut. Ion pare conștient de gravitatea informațiilor din acest document. Trebuie să plece din țară și spune că o va face în câteva săptămâni, până la finalul lunii iulie. Spune că dacă nu va pleca, va ajunge la închisoare. Nu își dorește asta. Vorbește pe un ton calm și are privirea grea.
La ora 05:30, într-o dimineață de miercuri din iarna trecută, forțele de ordine se pregăteau pentru o astfel de razie. În jur de zece persoane s-au adunat în biroul responsabilului de ordine publică: două persoane de la poliția pentru străini, patru de la Paza Locală, doi polițiști, un angajat al Echipei de Acțiune a primăriei și doi reprezentanți ai Fundației Ontmoeting (un ONG olandez care lucrează cu persoane vulnerabile). Merg pe străzi și trezesc oamenii pe care îi găsesc dormind. Poliția le dă avertismente sau îi ridică și îi duce la un centru de deportare, „închisoarea” despre care vorbește Ion.
Atunci când a primit scrisoarea, la finalul lunii iunie, Ion povestește că cerșea în centrul orașului Rotterdam. Avea 20-30 de euro la el. „A venit poliția și mi-a dat asta”, spune el arătând scrisoarea – „să plec din Olanda în decurs de o lună. Obligatoriu.”
Documentul spune că Ion a provocat „20 de deranjuri” în ultimele patru luni, în mare parte a cerșit și a dormit pe străzi. „Nici să dormi afară nu te lasă, vine poliția și te trezește.”
„Lipsa de adăpost nu este un atribut al eșecului personal”
Ion spune că a ajuns în Olanda după ce un român i-a promis un loc de muncă acolo. „Ai noștri fac combinații. Aduci omul aici, îl duci la muncă, și apoi îi iei banii”, spune el. Locul de muncă promis nu exista în realitate. „Am venit singur și nu am găsit nicio muncă până acum. Eu mereu plec singur, oriunde, în viața asta — singur. Doar cu Dumnezeu. Acum că am primit actele astea, trebuie să plec acasă, n-am de ales.”
Acasă are trei fetițe și doi băieți care locuiesc cu soția lui într-o casă neterminată, într-un orășel din nordul României. Și-ar dori să poată să-i ajute.
A mai fost în Olanda și cu un an înainte, tot cu promisiuni că va găsi ce să lucreze. Nu s-a întâmplat asta, și a plecat după câteva luni. Atunci, n-a primit nicio scrisoare. Era iarnă și era prea frig să doarmă pe străzi. Începuse să aibă din ce în ce mai multe dureri. „O să mai vin doar dacă am de acasă aranjat un loc de muncă. Cred că altfel nu mai am voie să vin. Asta pare că scrie în actele astea”.
Autoritățile olandeze nu verifică dacă un migrant somat să plece a părăsit efectiv țara. Nici nu ar avea cum. Totuși, dacă persoana respectivă este găsită pe stradă ulterior, poate fi transferată imediat într-un centru de detenție și deportată. „Poliția îi cunoaște deja pe acești oameni, așa că este un joc de-a șoarecele și pisica”, explică Niek Vollebergh, avocat specializat în migrație.

Un sac de dormit într-un parc din Rotterdam, indicând prezența unei persoane fără adăpost, Țările de Jos / Camiel Mudde Photography
În teorie, fiecare cetățean ar trebui să aibă un acoperiș deasupra capului, iar societatea olandeză consideră că adăpostul este „o condiție pentru a fi activ din punct de vedere economic, a contribui și a fi benefic pentru societate”, spune Dion Kramer, specialist în Dreptul Uniunii Europene la Vrije Universiteit din Amsterdam. Potrivit expertului, problemele persoanelor fără adăpost ar trebui privite în termeni structurali și ideologici, nu personali. „Lipsa de adăpost nu este un atribut al eșecului personal”, adaugă Kramer.
Arjen Leerkes, profesor de sociologie la Universitatea Erasmus din Rotterdam, specializat în migrație completează: „Ca țară, beneficiem de pe urma migranților, dar nu le garantăm un tratament egal sau protecție.”
Ion povestește că a plecat din România de nevoie, la fel ca milioane de români care sunt peste granițe. Iernile pentru familia lui, care trăiește într-o casă neîncălzită, sunt la fel de friguroase cum sunt și pentru el când le petrece pe stradă în Olanda. „Trebuie să stau aici, să găsesc (de lucru)… nu am calorifere acasă, am multe suferințe.” Povestește că telefonul i-a fost furat pe stradă. La fel și niște jucării și haine pe care le primise și voia să le ducă copiilor.
„Acasă, unde să găsesc de muncă?”, adaugă pe un ton retoric. „Când ai cazier, nu te angajează nimeni. Iar eu, când eram mai tânăr, am fluierat în biserică și am făcut pușcărie pe la 20 de ani. Și toată soarta mea a fost dată peste cap din cauza aia.”
Ce prevede legislația UE
Legislația UE permite libera circulație între statele membre, dar le impune cetățenilor UE să aibă mijloacele necesare pentru a se întreține în altă țară decât cea în care au rezidența, dacă rămân mai mult de trei luni. Statelor gazdă nu li se dă voie să investigheze fără un motiv întemeiat dacă o persoană dispune de aceste mijloace. Mai multe orașe olandeze, printre care Rotterdam și Tilburg, colectează în mod activ, în baza unor legi locale, rapoarte privind „comportamente deranjante” ale cetățenilor din alte țări UE.
Susanna van Grieken de la Serviciului Olandez de Imigrare și Naturalizare (IND) enumeră astfel de comportamente, așa cum le prevedea legea: lipsa unei reședințe permanente, dormit pe stradă, căutarea prin tomberoane sau cerșitul. Dacă poliția înregistrează mai multe astfel de „abateri” într-o perioadă scurtă, poate transmite un dosar către Serviciului de Imigrare și Naturalizare. Apoi, IND poate iniția o investigație pentru a stabili dacă cineva mai are drept de ședere legală, explică van Grieken. Cetățenii UE pot contesta decizia IND, dar doar 14% dintre migranții „care creează deranj” au făcut acest lucru în ultimii ani. Iar contestațiile sunt rareori acceptate.
Cel mai des întâlnit sfat juridic pentru a face o contestație este ca migrantul să își găsească un loc de muncă. „E suficient chiar și să demonstrezi că ești în căutarea activă a unui loc de muncă”, explică Niek Vollebergh, avocat specializat în migrație.
Serviciul Olandez de Imigrare și Naturalizare recunoaște că raziile și deportările „nu rezolvă problema” persoanelor fără adăpost. Grieken adaugă însă că această problemă „trebuie abordată de la rădăcină” și că „încetarea șederii migranților ajută la menținerea sub control a deranjului [din spațiul public].”
Unele ONG-uri și experți susțin că deportările pot fi o șansă de reintegrare în țările de origine pentru migranți. Însă cele mai multe o critică și o descriu drept o metodă prin care Olanda scapă de responsabilitate și o mută pe umerii altor state.
- 33.000 de adulți fără adăpost trăiau în Țările de Jos la 1 ianuarie 2024, conform datelor oficiale. Numărul real este mai mare, deoarece lucrătorii migranți din UE nu sunt adesea înregistrați la primărie și, prin urmare, nu sunt incluși în statistici.
FEANTSA, federația europeană a ONG-urilor care luptă împotriva lipsei de adăpost, critică deportările. „O politică ce vizează toți oamenii aflați într-o anumită situație este, prin definiție, problematică. Conform legislației UE, nu poți folosi lipsa de adăpost ca motiv de expulzare. Această politică „nu este în conformitate cu legislația UE”, spune Simona Barbu, responsabilă de politici publice privind migrația la FEANTSA.
Federația a declarat că guvernul olandez „transferă” lipsa de adăpost între țările UE și a făcut apel la guvern să rezolve problema pe teritoriul său. „Ambele țări au o responsabilitate. Libertatea de mișcare ar trebui să fie disponibilă pentru toți, indiferent de venit sau situație,” adaugă Barbu.
Dormitul pe stradă, un „deranj” care încalcă legea
Elena Coconu este asistent social în Rotterdam și lucrează la Fundația Barka (care sprijină cetățenii vulnerabili ai UE fără adăpost sau în pericol de a ajunge fără adăpost) de un an și câteva luni. În centrul de detenție din Rotterdam, unde ajung cei care urmează să fie deportați, vede săptămânal aproximativ 5 români. Îi ajută să navigheze mai bine situația în care se află.
„Dormitul pe stradă este considerat o infracțiune. Cerșitul, de asemenea. Așa că primesc amenzi pentru aceste infracțiuni minore – dar care, pentru ei și stilul lor de viață, par normale”, explică ea.
Coconu l-a întâlnit și pe Ion. „Era un domn foarte decent”, își amintește. „L-am ajutat pe acest domn în iarna anului trecut (în 2024 – n.r.) să se întoarcă în România. Era singur atunci, fusese la cerșit și a spus că trebuie să se întoarcă în România.” Fundația Barka i-a plătit biletul de avion pentru a reveni în țară.

Biserica Paulus, Rotterdam, în timpul unei cine zilnice la care participă persoane fără adăpost și al unor momente de consiliere cu voluntari și asistenți sociali / Camiel Mudde Photography
În acel moment, Ion nu primise nicio somație de la autorități. I-a spus asistentei sociale că nu mai poate sta pe stradă pentru că nu mai face față frigului. A plecat din Olanda în România dar, după două luni, s-a întors.
„Când l-am văzut, am fost surprinsă. <>, << A, păi, m-am întors pentru că trebuie să mai fac niște bani.>>”
Coconu spune că oamenii sunt sinceri cu ea și i se confesează. Ion „era foarte liniștit, nu deranja pe nimeni – când i se spunea să plece dintr-un loc unde cerșea, pleca și își căuta alt colț”, povestește ea.
Dependențe și agenții care înșeală
Problemele lucrătorilor migranți care locuiesc pe stradă nu țin doar de sărăcie, ci și de efectele ei multiple. Contractele temporare, salariile minime și faptul că de multe ori cazarea depinde tot de angajator înseamnă că lucrătorii migranți nu au nicio stabilitate. Experții spun că sunt necesare reguli mai dure pentru agențiile de muncă temporară, care sunt adesea abuzive. Dacă nu se întâmplă asta, adaugă experții, problema est-europenilor fără adăpost va persista.
O altă româncă din Olanda care se ocupă de migranți este Cristina Popescu, consilier pentru gestionarea traumei, cu studii în psihologie. Anul trecut, 11 persoane care lucrau cu ea au murit din cauza frigului pe străzile din Rotterdam. Toți erau migranți din Europa de Est.
Iar frigul nu e singura problemă. Condițiile lor de muncă și de viață creează un teren ideal pentru dependență. „În Olanda, este extrem de ușor să devii dependent de droguri”, explică Popescu. „Unele agenții știu și tolerează acest lucru pentru că oamenii muncesc mai mult pe amfetamină.”
Martyna Wilinska a fost coordonatoare de locuințe pentru două agenții de muncă temporară din Olanda. „Dacă ai un tip musculos care poate să care 10 tone de, să zicem, condimente într-o zi, în timp ce muncitorii obișnuiți duc maximum 7 tone, nu contează dacă se droghează, își jignește colegii de casă sau se bate. Agenția îl va păstra până când situația devine cu adevărat gravă”, spune ea. „Atâta timp cât oamenii se prezintă la muncă, agenția vrea să-i păstreze pentru că sunt profit curat.”
Atunci când o persoană începea să aibă probleme de dependență sau altfel de probleme, agenția îi oferea condiții de viață mai proaste decât celorlalți, de exemplu o casă urât mirositoare, cu mobilier în stare proastă, explică Wilinska. Asta pentru că agenția își dorea să prevină deteriorarea altor locații mai bune. Dar asta însemna, însă, că dependențele erau agravate, deoarece oamenii ajungeau să aibă parteneri de băut și consum.
Terapeuta Popescu spune, din experiență, că persoanele dependente care reușesc ulterior să devină abstinente sunt cele care se întorc acasă și urmează un program de reabilitare în propria lor limbă și cultură.
Numărul europenilor deportați crește de la an la an
Anul trecut, o sută de români au fost deportați, aproape dublu față de anul 2020. Situația e asemănătoare și în cazul polonezilor: 360 au fost deportați în 2024 față de 160 în anul 2020, potrivit cifrelor oficiale ale Ministerului Azilului și Migrației din Olanda.
În total, conform cifrelor Agenției pentru Refugiați și Transport, 690 de cetățeni UE au părăsit forțat Țările de Jos în 2024, număr care a crescut constant în ultimii ani.
Odată aterizați în țara lor natală, majoritatea migranților sunt lăsați să se descurce singuri. „În general, contactul cu autoritățile din țara de origine nu este necesar pentru a efectua plecarea”, conform DT&V. Aceștia contactează instituțiile din țara de origine numai dacă documentele de călătorie sunt pierdute sau în situații medicale urgente. Autoritățile române – Consulatul de la Haga, Poliția de frontieră, Ministerul Afacerilor Externe și Ministerul de Interne – au răspuns că nu dețin statistici legate de numărul celor deportați pentru că situația nu intră în aria lor de competență.
Costurile legate de deportările forțate sunt plătite de către autoritățile olandeze. DT&V afirmă că nu poate calcula costurile procesului de deportare per persoană, deoarece „acestea depind de prea mulți factori, cum ar fi naționalitatea, motivul deportării și dacă este necesară escorta”. În 2024, DT&V a cheltuit 8.689.000 de euro pentru deportarea a 6000 de persoane, fără a include și costurile din centrul de detenție. Această cifră îi include și pe cetățenii non-UE deportați.
Cristina Popescu spune că deportarile forțate sunt „o mare risipă de bani, pentru că repatriezi [cetățeni UE] într-o țară fără granițe. Și ei se întorc”. A cunoscut un caz care a fost repatriat de 12 ori în patru luni. S-a întors de fiecare dată. Nu repatrierea este soluția, ci reintegrarea, spun mai mulți specialiști.
UE nu monitorizează deportările interne. Unele țări UE, cum ar fi Austria, Franța și Germania, deportează sau au deportat anterior cetățeni din comunitate, dar date exacte despre acest fenomen „lipsesc din păcate”, spune agenția de statistică Eurostat. Nici o altă organizație a UE nu pare să colecteze aceste date.
În ultimul an, ministerul olandez al Justiției a implementat o abordare diferită. DT&V a finanțat programul pentru întoarceri voluntare al Fundației Barka, care poate ajuta persoanele deportate să intre într-un program de reabilitare în țara lor de origine.
În România, Barka colaborează cu ONG-uri precum Parada Samusocial. Planul de intervenție presupune, în primul rând, asigurarea nevoilor de bază, precum locuința, asigurarea de sănătate și actele. Scopul este ca, în cele din urmă, migranții să înceapă să trăiască independent și să își caute un loc de muncă în țara lor de origine și să nu mai fie nevoiți să plece, spun cei implicați în proiect.
Anul trecut, 780 de persoane din diverse țări europene au plecat voluntar cu ajutorul organizației Barka, cu cofinanțare din partea DT&V prin programul dintre ONG și autorități.
De multe ori, la unul dintre centrele Parada Samusocial ajung persoane cu probleme legale sau medicale grave, pentru care nu mai există varianta de a se întoarce în străinătate. În același timp, „pentru ei, readaptarea la viața de aici este foarte dificilă. Adesea, nu mai au nicio rudă, sunt complet rupți de mult timp”, explică Alina Mirea, asistent social aici.
Dintre cei care se întorc din Olanda, spune Mirea, „aproximativ 80% sunt deportați – asta înseamnă cel puțin 20 de persoane pe an”. Adesea, sunt persoane care au probleme legate de consumul de droguri sau tulburări de sănătate mintală, care ajung să depindă de adăposturile din România, de rețeaua medico-socială, de centrele de zi, de cantine sociale, spune Mirea. Unii rămân blocați între două lumi: trebuie să se readapteze aici pentru că nu mai pot reveni acolo.”
Și Dion Kramer vorbește despre situația în care „oamenii trăiesc de atât de mult timp în Olanda încât simt că aici le este locul. Nu mai aparțin locului de unde au venit cândva.”
Kramer spune că a auzit de mai multe ori oameni spunând că: „mai bine mor aici pe străzi decât să mă întorc”. Acesta vorbește despre emoții și apartenență, lucruri care nu sunt luate în considerare de lege. „Sentimentul de apartenență la un alt loc și preferința de a muri acolo… dacă asta nu indică posibilitatea și aspirațiile a ceea ce înseamnă să fii european într-o Europă cu frontiere deschise, atunci nu știu ce altceva ar putea fi. În același timp, legea UE nu prevede asta pentru că, practic, oferim drepturi doar oamenilor care sunt capabili să muncească, să se întrețină și să contribuie economic statului gazdă”, adaugă Dion Kramer, specialist în drept.
Ion s-a întors în Olanda la începutul lui septembrie. „Caut de muncă, dar nu găsesc… poate la abator…”. Dar, „trebuie să stau aici, să găsesc (de lucru – n.r.)… nu am calorifere acasă, am multe suferințe” .
Între timp, viața fără adăpost începe să-și lase amprenta pe corpul lui. „M-am îmbolnăvit în totalitate aici… mâinile, picioarele, îmi sunt crăpate toate.”
Înainte să închidem telefonul spune că de data asta nu va mai pleca „până mă duc ei cu mâna lor acasă (autoritățile olandeze – n.r.)”.
- A contribuit Andrada Fiscutean
- *Numele a fost modificat pentru protejarea persoanei.
Acest articol a fost documentat cu sprijinul Journalismfund Europe. Versiuni ale investigației apar, printre altele, în cel mai mare ziar polonez, Gazeta Wyborcza, pe platforma olandeză Vers Beton și pe platforma internațională Balkan Insight.
10 Comments
Leave A Comment
Pe aceeași temă
Pe aceeași temă





„…a plecat din Romania de nevoie…”___–___ exista și acest caz, poate cele mai frecvente, insa- cum am mai spus de zeci de ori- LUPTA SE DA ACASA- aica ( cel putin in Romania) exista conditiile naturala ca orice persoana sa aiba munca și casa, NUMAI că, conducerile criminale ale tarii fura masiv din munca tuturor celor din straturile de jos, pentru a intretine in lux și super lux, o imensa clasa parazitara, care NU munceste, NU plateste cotizatie pentru pensii și care IESE la pensie și cu 30 de inaintea celor care -efectiv- munceasc și care mor la sub 70 de ani( de neajunsuri și boli)* , in timp- ce paraziti traiesc și peste 90 ani(vezi cazurile visinescu, ficior, iliescu, brucan, etc.), evident fiind vorba de armata, popime, politic la varf, administratiei la fel, corp „diplomatic”, academii,clientele de tot felul, etc.(* cei mai multi traiesc chiar sub 70 ani, insa grupa parazitilor duce media sperantei de viața la 75 ani, oricum, cu cel putin 5 ani mai joasa decat in restul Europei, nu mai facem conparatie cu tarile de varf , din lume…In sfarsit, Romania este inca ramasa/mentinuta in sulavagim, unde genocidal se practica legalizat și institutionalizat…)
„…Tarile de Jos…”___–-___ și nu numai, alături se pot pune toate Monarhiile europene destinatie de predilectie, inclusiv pentru romanii( și alti emigranti) care -initial- se orientasera spre Germania, Italia, Franta(și alte republicii),pentru ca Monarhiile fusesera permanent dezavuate, desi realitatea era și este exact inversa, in Monarhiile de PE glob(nu NUMAI europene-vezi Japonia, Maroc, tari arabe-monarhii, totusi, situatie- speciala, petrol) se traieste cel mai bine, material și altfel, mai jos un comentariu mai vechi de 14 ani, al unui necunoscut, de PE pagina lui George Damian, art. „De ce nu poate reveni Monarhia, in Romania?”, la care raspunsul s-a dat singur, practic pentru ca, criminalii care conduc tara, chiar ASTA vor, o lipsa de stabilitate, predictibilitate și responsabilitatea, tocmai pentru ca este f. ușor sa pescuiesti in ape tulburi, mocirloase, ca cele mioritice…:
Arhimede
mai 6, 2011 at 6:56 pm
„…Cât priveşte monarhia, dacă românii ar avea ceva creier în cap, s-ar uita la situaţia economică dar şi la prestigiul ţărilor în fruntea cărora se afla case regale: Anglia, Spania, Belgia, Danemarca, Suedia, Norvegia.
Hilar este că dacă ai întreba un român daca vrea monarhie ar sări în sus clamindu-şi republicanismul, ca peste o zi să dea fuga într-o monarhie să câştige un ban bun.
„In Olanda…dependent de droguri…”____–-___In Romania SI dependenta de pacanele:”Cum ne jucam si… la pacanele” (petreanu.ro)„…nu sunt rezultatul vreunei activitati productive…”___–___problema acestei adictii distrugatoare rezida in SARACIA exacerbata a claselor de jos și medii(nu prea mare, in Romania și care -mai degraba- aluneca in jos), cuplate PE misticismul -destul de specific- romanesc, adica sperante ca d-zeu te va blagoslovi cu noroc și ca vei castigat, ceace este CEA mai vechea iluzie a omenirii, de cand omul a inceput sa gandeasca, cat de cat…Insa situatia nu este restransa la Romania, mai peste tot -in lume- jocurile de noroc sunt industrii „serioase”, diferenta este dacă masele își pot permite sa joace -regulat- orice asemenea jocuri, o parte a reglementarii situatiei se poate obtine prin taxe f. mari pentru jocurile de noroc, alcool, tigari și zahar și , 2) prin introducerea TAXARII progresive, in care cei care fac multi bani(ca persoana sau ca firma) sa plateasca -in taxe- mult mai mult decat cei care traiesc de la un cec la altul, pentru ca indiferent CE vand (produse sau servicii) NU ar fi posibil sa aiba profit fara a fi cumparate de masele largi( chiar „cu tzaraita”), asa că o parte din taxele inalte se pot intoarce la cei din paturile de jos, fie direct(pentru ultima treapta a grilei) fie prin investitii in folosul INTREGII societati(spitale, apartamente cu oarecare subventionare, etc., etc.)Ceace cred eu că se deruleaza in Romania, este faptul că in multe cazuri, persoane ” cu greutate”, sunt implicate in acest business( de obicei indirect) și/sau ca oficialii locali primeasc spagi de la operatorii de asemenea stabilimente, iar parte din acesti bani ajung la ierarhii superioare, de unde inapetenta de a face ordine in aceasta problema…In sfarsit, ca in mai toate situatiile socio-economice din Romania, se deruleaza o activitati subterana, ilegala de’a dreptul mafiotica, care nu poate fi curmata(sau redusa la rezonabil) atata timp- cat la varful tarii se perinda tot soiul de escroci sau incompetenti cu fumuri de mari economisti .fizicieni, matematicieni salvatori…Si -inca odata- Romania NU poate fi salvata PE bucati, CI NUMAI printr-o actiune radicala, care sa cuprinda toate sferele de activitati, care in mare, se rezuma la DEPARAZITAREA tarii( absolut institutionalizata și legiferata, de însăși marii paraziti), adica max. 10 judete, max. O suta- parlamentari, reducerea armatei cu cel putin 75%, a administratiei(mai ales centrale) cu min. 25%, desfiintarea pensiilor speciale și recuperarea sumelor deja distribuite, care trebuiesc considerate „primirea de foloase necuvenite”, reducerea asa-zisului corp diplomatic și o salarizare ( la stat), mult mai realista…Plus multe alte masuri, enumerate de sute de ori-, dar care nu se vor lua, cel mai illustrativ exemplu este ca noul bulibasha s-a și inconjurat de 16 consilieri, desi cel dinainte avea doar 11…
0 0
Românilor care nu se pot integra în țările în care s-au aciuat, le sugerez să se întoarcă în România. Acolo, George Simion le poate pune la dispoziție case pentru doar 35 000 EUR. În Țările de Jos de banii aceia nu cumperi nici un garaj.
„…odata aterizati in tara natala… lasati singuri”___–___ ASTA este „fericirea” românească, „moarte caprei vecinului”, exact ca pe vremea dictatorului:
-II-
Daca Ceausescu a fost asa grozav…”(Presshub)
(10/12/2023 LA 11:19)
Austria, cea mai fericită țară din UE. Românii se află pe locul al doilea, mai mulțumiți decât nemții, italienii sau spaniolii (…)___–-____in primul rand trebuie sa subliniem ca NU este cazul sa cadem in depresie, sa ne facem un complex de inferioritate (cu rabufniri periodice de „buricul pamantului”), ca nu suntem in top 10 la prea multe capitole, mai bine trebuie sa intelegem ca asta este natura lucrurilor, comunitatile( natiile) au circumstante diferite si -in consecinta- evolueaza diferit si cu diferite viteze…Totusi, Romania inca mai are resurse naturale pentru a accede in locuri mai bune (in aceste diverse clasamente), trebuie doar sa aplicam metodologii de la alte natii, metodologii care -evident-au facut ca aceste tari mai putin norocoase ca si resurse, sa aiba o prosperitate GENERALA mai inalta, chiar mult mai inalta decat noi… Si aici vin cu ” in al doilea rand”, este clar ca titlul de mai sus este ilustrativ pentru o stare subiectiva, mai ales cand se analizeaza detaliile, scorul nostru f. bun, s-ar putea sa rezide in faptul ca romanul se multumeste .cu putin, sau -altfel- satul sa fie adnotat pe locuri codase, mimeaza aceasta fericire, care -oricum- este greu de cuantificat, mi se pare cam neveridic ca tari precum Spania si Portugalia sa fie mai „nefericite” decat Romania, pentru simplul motiv ca insasi baia lor zilnica de soare( si uriasa iesire si usor acces la ocean) trebuie sa fie un ingredient al fericirii, si -in plus- in aceste tari, material vorbind, se traieste excelent, chiar la capitolul „siguranta”, aceste tari depasesc multe alte tari europene, cu economii puternice.. „N-au avut decat cu mana, Ori cu ochiul semn a face…”, cred ca asta ar trebui sa facem noi, romanii, sa preluam , sa aducem acasa, idei care s-au dovedit perfect valide in cele mai multe „experiente”, nationale, poate -de multe ori- care au trebuit sa fie reluate de la „zero”, iar noi avem aceasta imensa oportunitate doar sa preluam ce este bun din aceste experiente, insa -iarasi evident- am „importat” mai mult partile negative, frauda economica, prostitutia liberala, infundarea in tentative de imbogatire peste noapte, inclusiv prin jocuri de noroc, devastatoare pentru prea multe familii…Sunt multe de spus, chiar f. multe insa -iarasi este dovedit- orice natie trebuie sa-si construiasca un Far Calauzitor in Ceata, iar ( nu numai ) pentru noi, acest Foc Calauzitor, este Monarhia, iar -la zi- cea mai buna varianta este cea cu Printesa straina, anume cu infanta Spaniei…
La zi :”20 Octombrie 2025 – Românii nu mai revin acasă. Fenomenul emigrării înregistrează o nouă creștere.(Ziare.com)(…)///
Ceva ” din urma”(se pare că, chiar ‘nu mai este loc de „intors acasa”):
„Multi romani din diaspora…”(ionela Dobos)”LevSt. 01/07/2022 LA 19:15
__–-___”am citit articolul complet si din tot acest articol si un comentariu, reise ca mult-laudata ajutorare diasporo-romaneasca ar fi „on”, insa nu cred ca este asa, daca chiar asa ar fi, atunci cum de nu se intelelege ca tot raul vine si provine din tara -mama (cum spune comentariul de pe presshub), si atunci alianta diasporei ar trebui sa se concentreze pe INTORSUL ACASA(unii, aranjati, chiar vor sa ramana in strainatate, este total ok), si daca numai 50% din diasporeni (din toata lumea) vor sa se intoarca acasa, atunci -ORGANIZATI- nimic nu le mai poate sta impotriva, cel putin 2 milioane de adulti(intorsi acasa) si familiile lor (plus rude de aproape), realmente pot transforma Romania, de la un cap la altul.Plus , ca fiecare din acesti 2 milioane de adulti pot veni cu un minim minimorum de o mie euro,ceace reprezinta(minim 2 Miliarde euro) un alt mijloc de a avea un leveraj puternic , in politica romneasca…Deci, solutia consta in organizare, pe localitati , regiuni si tari(din diaspora), ridicare la nivel de leaderi a celor mai buni( care nu au fost afiliati nomenclaturii si securitatii comuniste SI NICI care fac jocurile puterilor postdecembriste), adica persoane cu ceva vechime in strainatate si care au reusit prin munca sa se impuna macar in breasla si care au o viziune corecta si puternic sustinuta de realitate, despre evolutia Romaaniei…Altfel, Romania (statul, adica banditii ihan, dincu, ciuca, catztu, etc.) nu poate face mai nimic (chiar daca ar vrea) , pentru diaspora (mai ales pentru cei ilegali), , insa tot diaspora este si aici vinovata, isi face poze cu trimisii sau liderii locali ai partidelor romanesti, adica ii place sa fie dusa cu zaharelul, disi intorisi in Romania- bine ORGANIZATI- pot matura si desfiinta intreaga clasa politica actuala( si trecuta), si reseta Romania pe principii economice sanatoase, adica stat mic, functional, armata redusa cu peste 90%, 10 judete, max. o suta parlamentari, ministere confluate, etc., cat si crearea de oportunitati economice pentru orice doritor(adica imprumuturi de stat cu dobanzi minime, plus alte facilitati)…Sa nu uitam ” ca-n voi e si numar si putere”, si ” unde-s multi, puterea creste”, numai cu ADEVARAT UNITI, clasa mafiotica politica din Romania, mai poate fi stopata( si distrusa) in a distruge complet, tara, iar-daca nu- atunci va fi prea tarziu, nici nu va mai exista loc de „intors acasa”…
Topul celor mai fericite orașe din Europa, conform localnicilor. Ce le aduce bucurie și fericire. ( Daniel Groza Luni, 20 Octombrie 2025, ora 08:21) Sevilla ,Brighton, Porto, Valencia…”
Spania, țara cu mai multe orașe unde oamenii se declară fericiți(…)___–___chiar dacă clasamentul nu este făcut de o agenție oficiala, pare f. credibil, asa cum este de crezut că Chisnaul( R.Moldova,)-clasament oficial- este PE locul 191, putin INAINTE de Cluj-Napoca și Brasov, Bucurestiul , nici pomeneala de asa nominalizare…
(LevSt.-15/05/2020 la 00:09)
Valentin Lazea (BNR): Introducerea impozitului progresiv e exclusa, bogatii nu sunt dispusi sa ii sprijine pe ceilalti
„Nu o sa fac o recomandare pentru introducerea unei cote progresive pentru ca …
In plus, Valentin Lazea i-a indemnat pe romani sa inceteze sa mai astepte „salvarea din exterior”: „Fiecare cetatean trebuie sa inceteze a mai astepta salvarea din exterior (de la Guvern, FMI, UE etc). Aceasta inseamna maturizarea si responsabilizarea individului”._____––_____deci daca toti (sau majoritatea ) celor inchisi decid sa se desfinteze puscariile, so be it!, ca in Romania vointa celor multi conteaza(macar de ar fi adevarat!) sau a celor bogati, cea ce este real… Insa in mai toate tarile dezvoltate , progresul (si bunastarea generala) s-au obtinut tocmai pentru ca „LA NEVOIE, CIVILIZATIA SE IMPUNE”, asa si in acest caz, taxarea progresiva este o parghie si cale f.f. importanta in dezvoltarea economica si (general) sociala , a unei natii, insa acest lazea /lazy( garantat, un mare trantor), tocmai pe marii paraziti ii apara, pentru ca si el (precum mucur isarescu, etc., etc.)face parte dintre ei, probabil ca salariul sau este de cel putin 8-9 MII EURO /luna, , asa ca …Am cautat la biografia lui, la fel ca la multi alti „mari”, ” nu are tata, nu are mama”(adica nu doar nume dar CINE au fost) , probabil ca unul din parintii sai este din aceiasi grupa cu misteriosul tata al lu’ carmen iohanis, sau al monicai machiavella, , etc…Tocmai pentru ca este UN ASUPRITOR ( si -culmea- SE SIMTE INDREPTATIT sa fie!) cere maselor sa nu mai astepte ajutor de la guvern,etc., ca si cum nu asta ar fi prima sarcina si datorie a guvernului, SA-SI AJUTE CETATENII, iar ajutorul cel mai sanatos este INDEPLINIREA CORECTA A ATRIBUITIILOR, cat si UN GUVERN( conducere generala a tarii) CAT MAI REDUS NUMERIC, tocmai pentru ca „bugetofagia” este un termen specific tarilor precum Romania, iar coruptia devine quasigenerala in guvernari prea mari,…Iar realitatea romaneasca este clara: o IMENSA CLASA DE PARAZITI INSTITUTIONALIZATI, care fura orice plus valoare, si -ca intr-un vis cu nebuni- si saboteaza orice idee care ar stopa degringolada actuala si ar repune tara in randul natiilor prospere si respectate…
1- parlament de max O SUTA membri , o singura camera.
2- Reduceri de ministere, departamente, etc..
3-Reduceri de personal in administratie cu cel putin 25%.
4-Reducerea efectivelor armatei cu cel putin 75%.
5-reducerea numarului de ambasade si consulate.
6-desfintarea academiei romane si reanfintarea pe baze “prin concurs”, cu max. 30 membri.
7-Nationalizarea apelor si padurilor , dar exploatarea acestora si prin firme particulare.
8 nationalizarea intregului pamant si reampartirea imediata a cate max. un ha/cap locuitor trecut de 16 ani
9-mentinerea in proprietatea statului a unui minim de 20% din suprafata totala.
10-Stabilizarea generala pe termen nelimitat(politico- socio-economica) prin reantoarcere la Monarhie, iar la aceste timpuri NUMAI cu aport Englez, la varf.
11- Pe termen “Urgent”, adica imediat si care pot intra in efect in max. 2 saptamani, aplicarea Moratoriului pe salarii si pensii, LA STAT, unde cel mai mare salariu sa fie de max. 3 salarii medii pe economie, iar la pensii, max. 2,5 pensii/pensia medie, recuperarea tuturor sumelor acordate abuziv (chiar daca legal) in pensiile “speciale”, care -in mod normal- intra sub incidenta penala, ca si ” bunuri nemeritate-si constientizat de primitor- , primite in gaj,etc. si folosite in scop propriu”, in detrimentul semenilor.
12-Introducerea imediata a TAXARII PROGRESIVE, pe total venituri.
apropos de punctul 8 -de mai sus-(nationalizare și imediata reampartire…), mai jos un titlul illustrativ pentru ce propun de ANI și ani, ceace devine și mai sustenabil in epoca IA cand oricine , poate accede la o diploma, DE ACASA, in timp- ce-si face și banii, prin putina munca și la modul onest:
„Compania americană Palantir contestă valoarea universităților tradiționale și recrutează absolvenți de liceu
(Veronica Andrei Duminica, 02 Noiembrie 2025, ora 22:10 )”Compania americană Palantir Technologies …”
-II-
” De ce ne pasă de Ziua Educației?(-ASUR-Un articol de Alexia Ciocheltca.)
Publicat de Ziua Internațională a Educației 2025) „…Ziua Educatiei…”____––____indraznesc sa cred că Romania poate intra in Cartea Recordurilor și cu numarul coplesitor de „Ziua…” . imensa majoritate fiind „ziua” sau celebrari religioase, iar cand este vorba de „Ziua Educatiei”, ca exemplu, aceste celebrari devin irelevante, practic masele NU mai au apetit pentru o REALA educație, ceace se deruleaza in Romania este o absoluta falsa educație, care este contraproductiva economic și depresanta in plan personal, de unde dovada clara (alaturi de alte aspecte), că programul descris de mine, este singurul salvator și pentru persoana dar și general-economic…Iar acest plan-deja expus- nu poate fi efectiv- decat dacă se deruleaza o adevarata reforma social-economica, reforma in educație derivand din aceasta reforma generala…Evident este vorba de faptul că in Romania a „prins” o alta Jmecherie, adica statul excesiv, prin scoli ( multe dubioase, in primului rand din cauza existentei disciplinei „religie”), alergatul dupa diplome pentru impopotzonare, in timp ce tinerii -masele, nu beizadelele- prefera sa sclavagizeze in diverse tari, decat sa munceasca pe nimic in Romania…Pe scurt, aceasta reforma trebuie sa porneasca de la satisfacerea simtului și dreptului natural de proprietate și inca una aducatoare de venit imediat, iar acest lucru poate deveni realitatea dacă dam dovada de REAL umanism, adica o reforma in care fiecare tanar ajuns la 16 ani, sa primeasca un ha. pamant(aprox.), cu un singurul scop, adica productie, iar statul trebuie sa investeasca( chiar cu recuperarea investitiei, INSA pe zeci de ani), in ridicarea de MICROFERME(le-am numit Miraj), pe acelaşi suprafata de max. 2 ha( rezidenta de cuplu), dotate cu toate noutatile tehnologice (inclusiv la casa rezidentiala), incat cei doi sa poate ara (efectiv) de la balconul lucuintei, terenul, cu echipamente electrice , special desenate acestor microferme, iar consecutiv, acesti tineri trebuie sa-si continue scoala (mai degraba on line), iar cei cu inclinatii academice sau vointa pozitiva , se vor detasa, și dupa 2-3 ani dupa ce au strans și CEVA bani (prin munca onesta) se pot inscrie la diverse facultati, inclusiv -deasemeni- on line sau prin corespondenta, etc., și asa vom avea tineri care la 22-23 ani pot fi și licentiati și impliniti financiar, sau -oricum- cu un start imbatabil… :” Gustul amar al unor tineri români despre realitatea din România: „Fac 29 de ani și în afară de un credit la telefon și un contract de chirie n-am nimic pe numele meu”
(Autor: Bogdan Atanasiu )