Comisia Europeană investighează TikTok în legatură cu alegerile prezidențiale din România
Comisia Europeană a demarat o investigație oficială ce vizează TikTok pentru presupusa încălcare a regulamentului european care obligă platforma să evalueze și să diminueze riscurile sistemice legate de integritatea alegerilor. Instituția precizează într-un comunicat de presă că ancheta se concentrează în special pe alegerile prezidențiale din România, anulate în final de Curtea Constituțională.
Comisia va investiga dacă sistemul de recomandări al TikTok a fost manipulat de conturi de boți. Totodată, instituția va revizui politicile platformei privind publicitatea politică, având în vedere că CE a primit sesizări potrivit cărora nu există un control suficient al plăților pentru publicitatea cu conținut politic pe TikTok.
Decizia de a începe o anchetă se întemeiază pe informațiile prezentate de Serviciul Român de Informații, Serviciul de Informații Externe și Ministerul Afacerilor Interne în cadrul ședinței Consiliului Suprem de Apărare a Țării și desecretizate ulterior de președintele țării, precum și pe informații și rapoarte furnizate de alte entități.
Context.ro a analizat un milion de comentarii și 95 de mii de postări de pe TikTok pentru a determina nivelul de coordonare între conturile și postacii care au amplificat imaginea lui Cătălin Georgescu. Autopsia operațiunii de care a beneficiat Georgescu arată că a fost cu mult mai sofisticată decât activitățile celorlalte rețele care susțin extremiștii din România. Detalii aici.
Rapoartele serviciilor de informații cu privire la campania de social media pro-Georgescu arată că operațiunea de manipulare a influenței ar fi implicat aproximativ 25.000 de conturi TikTok care și-au intensificat activitatea cu două săptămâni înainte de alegeri și sugerează legături cu Rusia.
Cu 10 zile înainte de ziua alegerilor, jurnaliștii Info Sud-Est și G4Media semnalau creșterea semnificativă în sondaje a lui Călin Georgescu după o strategie de promovare masivă pe Tik Tok.
“E vorba de (i) o rețea coordonată de conturi de promovare directă, plus (ii) un grup de influenceri care promovează indirect politicianul, fără a marca în vreun fel publicitatea plătită”, a explicat Expert Forum.
Context.ro a identificat 194 de conturi care conțin în username sau în denumirea contului expresia “calin georgescu”, printr-o căutare simplă, manuală, pe TikTok. Acestea distribuie pe platformă propagandă pentru candidat.
TikTok a refuzat constant să ofere Context.ro o poziție oficială, a răspuns la întrebări cu alte întrebări și a insistat să le furnizăm analizele și investigațiile noastre, într-un lung șir de e-mailuri. Detalii aici.
„Este inexact și înșelător să se sugereze că Georgescu a fost unic în capacitatea sa de a atinge publicul pe platforma noastră”, a afirmat un reprezentant al platformei în conversația purtată prin e-mail cu jurnaliștii Context.ro.
O investigație transfrontalieră la care Context.ro a participat, publicată în vara lui 2024, a arătat că feed-urile TikTok din țările din Europa Centrală și de Est sunt pline de teorii ale conspirației și de mesaje care induc frica, asemănătoare cu tacticile de dezinformare rusești – în beneficiul extremei drepte.
Pe aceeasi tema
Pe aceeasi tema