Facturile campaniei prezidențiale: Simion a lucrat cu o neo-legionară și un fost contractor PNL. Nicușor ascunde numele donatorilor

Context.ro a verificat firmele contractate de cei doi candidați la prezidențiale în campania electorală.

Firma unei neo-legionare, un jurnalist care înscena furtuni de nisip TV, firme cu contracte publice și un contractor PNL au tăiat facturi pentru campania de 2,6 milioane de euro a lui George Simion. Nicușor Dan a cheltuit cu un milion de euro mai mult și a virat majoritatea banilor către o singură companie. Dan a refuzat să dezvăluie identitatea oamenilor de afaceri care au donat pentru campanie. 

  • AUR a cheltuit 2 milioane de euro doar pentru tipărituri și propagandă electorală online, deși în raportarea anterioară nu declarase cheltuieli pentru promovare în mediul online.
  • Context.ro a analizat cele șapte companii care au încasat grosul banilor de la AUR pentru organizarea campaniei electorale.
  • Două dintre companiile analizate au contracte cu statul în valoare totală de peste 300 de mii de euro
  • Una din firmele contractate de AUR este deținută de o femeie de afaceri care a candidat din partea unui partid legionar. 
  • Nicușor Dan a plătit cele mai mari facturi către firma unui antreprenor în digital marketing 

După ce George Simion, candidatul Alianței pentru Unirea Românilor (AUR), a obținut 40,96% din voturi în primul tur al alegerilor prezidențiale din România, calificându-se în turul al doilea alături de Nicușor Dan, care a obținut 20,99% din voturi, ne-am uitat la companiile contractate pentru campaniile electorale ale celor doi candidați.

Conform celei mai recente raportări la Autoritatea Electorală Permanentă (AEP), AUR a plătit 40% din fonduri pentru tipărituri (peste un milion de euro) și 36% din bani pentru propagandă electorală în mediul online (950 mii euro). Cu câteva zile înainte de închiderea campaniei, AUR nu declarase cheltuieli pentru campania online, iar Context.ro a descoperit că, de fapt, plătise bani unei firme care a lucrat cu PNL. Detalii aici. 

AUR a transferat pentru campania candidatului George Simion în total 26,9 milioane de lei din împrumuturi.

ID217515 INQUAM Photos George Calin

George Simion (sursa foto: Inquam Photos / George Călin)

Fostă membră a unui partid legionar organizează campania lui George Simion

Firma A&M Creative Arts Solutions SRL, cu obiect de activitate “restaurante”, a fost contractată de AUR pentru o gamă largă de servicii, de la telefonie și internet până la cheltuieli de protocol și consultanță. Firma a încasat, până pe 30 aprilie, 55 de mii de euro din partea AUR. Compania este deținută de Andreea Nika Țiță

În 2020, Țiță se regăsea pe listele de candidați pentru Camera Deputaților din partea partidului Noua Dreaptă. În anii 2000, Noua Dreaptă a pornit ca o organizație ultranaționaliastă cu activitate în România și Republica Moldova. Astăzi, este un partid naționalist și neolegionar care a intrat în parlament prin intermediul S.O.S., condus de europarlamentara extremistă Diana Șoșoacă. 

Într-un articol publicat de Europa Liberă, liderul Noua Dreaptă, Tudor Ionescu, definea formațiunea ca „o structură militantă, radicală, creştin-ortodoxă, care-şi propune să redefinească dreapta, în termenii unei noi drepte”. Ionescu este acum deputat de Argeș din partea S.O.S., în legislatura aleasă în 2024.

Peste un milion de lei din contracte cu statul 

AUR a mai plătit aproape 5 mii de euro pentru promovare în mediul online către firma City Media Consulting SRL, care-i are acționari pe Adrian și Natalia Boioglu. Compania se ocupă cu activități ale agențiilor de publicitate și manageriază mai multe publicații locale care fac parte din trustul media City Digital. Publicațiile acoperă subiecte din raza județelor Constanța, Tulcea, Călărași și Ilfov. Rețeaua de presă locală cuprinde site-urile: CTnews.ro, TLnews.ro, GeoNext, ILnews.ro, CLnews.ro, BizPlus.ro, Vălureni.ro, BRnews.ro, DRnews.ro, Cumpăneni.ro, Micon.ro, CityPodcast.ro și Boio.ro. Mai multe din aceste publicații au postat afișe electorale în susținerea lui George Simion pe paginile lor web. Adrian Boioglu este protagonistul unei celebre scene televizate în care a regizat o furtună de nisip în direct. 

Conform sicap.ai, firma a semnat contracte de achiziții publice în valoare totală de 280 de mii de euro în ultimii 10 ani pentru servicii de publicitate și informare online.

Tot de propagandă electorală online s-a ocupat și Plastilina SRL, care a încasat 40.000 euro de la AUR. Pe parcursul anului 2024, compania a semnat contracte de achiziții publice de peste 45.000 de euro  pentru servicii de informare și publicitate, conform sciap.ai, cu primăria Sectorului 6 condusă de Ciprian Ciucu, prim-vicepreședinte al PNL.

Acționarul unic al firmei este Claudiu Dobriță. Pe pagina sa de Facebook, Dobriță menționează că este director creativ executiv la Wopa Communication SRL, o agenție de consultanță și publicitate.Printre acționarii Wopa Communication se numără și Costin Andrei Buta, care deține și 44East:Place SRL, compania contractată de Nicușor Dan pentru promovare în mass-media. Candidatul independent a plătit peste 190.000 de euro către 44East:Place SRL. 

În 2020, Andrei Buta a fost consilier la Secretariatul General al Guvernului și membru al filialei PNL din Sectorul 1, conform declarației sale de avere și interese

În 2022, potrivit Centrului de Investigații Media, acesta a fost angajat la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității București la doar trei săptămâni după ce facultatea a încheiat un „parteneriat exclusiv” cu agenția lui, care se angaja să lucreze „pro bono” pentru refacerea site-ului și rebrandingul instituției de învățământ superior.

Foști colaboratori ai PNL, campanie online pentru AUR

O altă firmă care a încasat bani de la AUR este Avandor Labs SRL, care-i are drept acționari pe Deak Marius Zsolt, Roată Georgiana și Stan Roxana.AUR a plătit firmei aproape 345.000 de euro pentru propagandă electorală în mediul online. Deși la raportarea precedentă, pe 24 aprilie, AUR nu a declarat cheltuieli pentru campania prezidențială în mediul online și în presă, Context.ro a demonstrat că AUR a alimentat cu bani mașinăria de propagandă electorală online a lui George Simion, iar unul din asociații firmei a confirmat pentru redacția noastră că lucrează în campanie pentru AUR.

Aceiași asociați, dar prin intermediul unei alte firme, au lucrat în campania pentru europarlamentare pentru promovarea Partidului Național Liberal în mediul online, potrivit Hotnews.ro. Proprietarii companiei sunt asociați și în altă firmă care a rulat o campanie de kompromat plătită împotriva Emiliei Șercan.

De asemenea, a doua cea mai mare sumă plătită de PNL unei singure firme în 2023 a ajuns la Avandor Labs SRL – 804 mii de euro. O treime din bani, 600 de mii de euro, au fost plătiți pentru consultanță, iar restul pentru reclamă, a arătat Europa Liberă. PNL a plătit atunci pentru propagandă 13,4 milioane de euro, în total, doar din banii primiți ca subvenție de la buget.

Avandor Labs a mai primit peste două milioane de lei și în 2022 de la PNL, după ce s-a instalat noua conducere în partid: Nicolae Ciucă și Lucian Bode, a scris Libertatea.

Cei trei asociați au mai primit bani de la PNL și în 2020 prin intermediul Green Pixel Interactive, a treia firmă pe care o dețin.

Firme deținute de basarabeni pun pe roate campania lui George Simion, după ce acesta a declarat că urăște „acest stat artificial numit Republica Moldova”

Într-un interviu din cadrul emisiunii Insider Politic, de la PrimaTV, acordat în februarie 2025,  Preşedintele AUR, George Simion, a afirmat că urăşte „acest stat artificial numit Republica Moldova” motivându-și poziția cu idei unioniste. Cu toate acestea, aparatul electoral al candidatului extremist este pus pe roate de mai multe firme, conduse de cetățeni ai Republicii Moldova. 

O companie care a prestat servicii pentru promovarea lui George Simion este DGI Multimedia Design SRL. Firma a tipărit milioanele de scrisori trimise de AUR în numele lui George Simion către vârstnicii din țară. Scrisorile personalizate au fost trimise în toată țara de către candidatul extremist pentru a-și arăta “recunoștința și respectul față de seniorii României”, conform G4Media. 

Biroul Electoral Central a constatat că George Simion și AUR au încălcat legislația atunci când au folosit din Registrul Electoral datele alegătorilor în alt scop decât cel prevăzut de lege și a decis că scrisorile trebuie retrase.

Compania a încasat 1,4 milioane de europentru producţia şi difuzarea materialelor de propagandă electorală online și tipărirea de broșuri. Această companie se află în spatele unor site-uri identificate de Context.ro că fac propagandă AUR. Tot DGI Multimedia Design s-a ocupat de campania electorală a alianței din 2020 pentru alegerile parlamentare și din 2024 pentru locale și europarlamentare.  

Firma este deținută de Doina Grosu, originară din Republica Moldova, care a coordonat pe plan local, în Iași, organizația unionistă Acţiunea 2012 înființată de Simion. PressHub.ro a dezvăluit că unități ale Serviciul Român de Informații și Serviciul de Pază și Protecție au donat bani unora dintre ONG-urile care au făcut parte din această platformă.

O altă firmă, Follow Digital Solutions a încasat peste 234.000 euro pentru promovarea online a candidatului AUR. Acționarii companiei sunt Nicolae Capcelea, originar Republica Moldova și Iulia Rodica Modiga. Cea din urmă a fost redactor-șef la publicația Info-Prut și vice-președinte al Platformei Unioniste Acțiunea 2012, din care a făcut parte și Simion. Ambii postează pe paginile lor de Facebook îndemne unioniste.

Conform legii, toți competitorii din cursa pentru președintele României sunt obligați să raporteze veniturile și cheltuielile din timpul campaniei electorale către Autoritatea Electorală Permanentă (AEP). Instituția a publicat în ultima zi de campanie electorală date cu privire la finanțarea candidaților, dar și la felul în care au fost cheltuiți acești bani.

Conform unui raport realizat de Expert Forum (EFOR), „competitorii au cheltuit, în total 27 de milioane de euro față de aproape 18 milioane de euro, cât declaraseră la raportarea anterioară, pe 24 aprilie”. 

AUR a cheltuit 2,6 milioane de euro pentru campania electorală a lui George Simion, fiind al patrulea în topul cheltuielilor din campanie, cei mai mulți bani fiind investiți de alianța PSD-PNL-UDMR în susținerea candidatului comun Crin Antonescu. Mai exact, Alianța România Înainte a cheltuit 13 milioane de euro. Pe locul al doilea se află Victor Ponta, cu 6,5 milioane de euro pompați în campanie, iar pe locul al treilea se regăsește Nicușor Dan, care a cheltuit 3,5 milioane de euro pentru a-și promova candidatura.

nicusor dan

sursa foto: Inquam Photos / George Călin

Unde au ajuns banii din campania lui Nicușor Dan

72% din cheltuielile lui Nicuşor Dan, adică 2,5 milioane de euro, au mers către publicitatea online, iar majoritatea fondurilor s-au dus către Terramin Mesh Marketing SRL, o firmă înființată în 2018, deținută de Maria-Elena Popescu şi Meshoulam Oren Benjamin, firmă care l-a ajutat şi în timpul alegerilor locale din 2024. 

Baobab Studio SRL a primit 111 mii de euro pentru cercetări sociologice și consultanţă şi aproximativ 300 de mii de euro pentru alte servicii. Firma are o vechime de 10 ani și este deținută de fotojurnalistul Cristian Movilă. 

Alți 230 de mii de euro au mers către Athos Tipografia SRL pentru pentru afișe electorale și închiriere de spații. Firma este fondată în 2018 și are datorii la bugetul de stat de aproximativ 64 de mii de euro la bugetul de stat, pentru asigurări sociale şi pentru sănătate.

Peste 53 de mii de euro s-au dus către Verifield SRL, companie care se ocupă cu cercetări sociologice. 

Aproximativ 17 mii de euro au fost plătiți firmei Smartlink Communications SRL pentru consultanță.

The Center for International Research and Analyses a primit aproximativ 13 mii de euro pentru cercetare sociologică. Asociat și administrator al companiei este Vladimir Ionaş, sociolog şi comentator politic.

Tot pentru cercetări sociologice au fost plătiți 6.000 de euro firmei Omni Socials Research.

Tot 6.000 de euro au mers pentru contabilitate către Irimia Viorica Ileana, fost mandator financiar coordonator din partea USR, înregistrat la AEP pentru alegerile din octombrie 2024. 

Liviu Iolu, fost jurnalist, a încasat aproximativ 21 de mii de euro pentru consultanță. Iolu a fost și purtător de cuvânt al Guvernului României condus de Dacian Cioloş şi consilier de stat pe probleme de comunicare la Cancelaria prim-ministrului în perioada martie 2016 – ianuarie 2017. S-a ocupat de relația cu presa în campania lui Mircea Geoană pentru prezidențiale din 2024, a lucrat în trecut și pentru alianţa USR-Plus, pentru partidul REPER și a fost consilier al europarlamentarului Dacian Cioloş, potrivit Pagina de Media.

Firma Grafoanalitycs a încasat peste 5.000 de euro de la candidatul independent pentru tipărituri. Compania este deținută de Cornel Moise și Dumitrașcu Sorin. Conform sicap.ai firma a încasat în jur de 120.000 de euro din contracte de achiziții publice în perioada 2009-2025.

Cornel Moise este consilier județean de Prahova din partea Alianței Dreapta Unită ales în 2024. Deși a menționat în declarația sa de avere că primește bani de la Grafoanalitycs aproximativ 7500 euro anual, în declarația de avere nu a declarat contractele cu statul pe care firma la care este acționat în proporție de 50% le-a încheiat cu instituțiile publice, așa cum prevede legea. 

Celălalt asociat, Sorin Dumitrașcu a fost  și el consilier județean de Prahova A ocupat și funcția de consilier la Garda Națională de Mediu și a fost președintele sindicatelor din penitenciare. În octombrie 2024 a renunțat la mandatul de consilier pentru postul de citymanager al Ploieștiului alături de primarul independent Mihai Polițeanu, care a plecat din USR din cauza tensiunilor interne din partid. Nici acesta nu a declarat contractele cu statul pe care firma în care e asociat le are.

Today Business Solutions SRL s-a ocupat de vestimentația susținătorilor lui Nicușor Dan pentru care au fost plătiți aproape 4500 euro. Firma este deținută de Steluța Munteanu, membru REPER. Din 2022 și până în prezent firma a încheiat patru contracte de achiziție publică de aproximativ 10.000 euro pentru furnizarea de produse promoționale, conform sicap.ai.

Cross Country Serv SRL s-a ocupat de transport, cazare și închiriere de spații în campania lui Dan, care au costa în jur de 3.800 de euro.

Pentru închirierea unor spații au fost plătiți aproximativ 1400 de euro către gigantul imobiliar spaniol Hercesa Cișmigiu SRL. 

Nicușor Dan nu dezvăluie identitatea oamenilor de afaceri care l-au sprijinit 

Potrivit datelor publicate de AEP, Nicușor Dan a declarat peste 3,5 milioane de euro pentru campanie provenite din împrumuturi.

De asemenea, potrivit declarațiilor lui Dan, 10 mii de persoane ar fi donat pentru susținerea campaniei sale aproximativ 3 milioane de lei.

Nicușor Dan a fost criticat pentru faptul că nu face public numele oamenilor de afaceri care au donat sume mari de bani pentru campania sa, însă edilul a susținut că donațiile se vor regăsi în următoarea sa declarație de avere. „Dar atâta timp cât nu am acceptul oamenilor acestora să le fac public numele acum, nu o s-o fac. Sunt oameni de afaceri care au afaceri absolut corecte”, a mai precizat candidatul la prezidențiale.

Totodată, AEP a sesizat organele de cercetare penală în urmă cu două săptămâni susţinând că Nicuşor Dan nu a declarat veniturile din donații, potrivit unui document obținut de G4Media. Echipa de campanie a lui Nicușor Dan a transmis presei că nu a primit nicio comunicare din partea AEP privind neregulile menționate în raportul apărut în presă și că “suma strânsă în perioada de campanie electorală va fi transferată în contul de campanie. Conform legii, transferul se poate face până la sfârșitul campaniei electorale”.

Candidatul independent Nicușor Dan nu beneficiază de subvenții de la bugetul de stat pentru finanțarea campaniei electorale, aceste fonduri fiind alocate exclusiv partidelor politice, alianțelor politice și alianțelor electorale care primesc subvenții în funcție de performanța electorală și numărul de mandate obținute în parlament, potrivit legislației.

33 de milioane de euro pentru campania electorală 

Potrivit Expert Forum, alegerile din 2025 sunt cele unde competitorii au declarat cele mai mari venituri și cheltuieli de până acum. Veniturile totale declarate au ajuns la 33 de milioane de euro (165 milioane ron), iar cheltuielile au ajuns la 26,6 milioane de euro (133 milioane ron). 

Ajută-ne să investigăm și să expunem abuzurile. Cu banii tăi, putem să-i deranjăm cei care fură, corup, amenință și manipulează.
Donează prin plata cu cardul

Alege tipul donației

Alege suma

După ce vei apăsa pe Donează vei fi redirecționat către pagina securizată a procesatorului de plăți Stripe, unde vei putea plăti în siguranță.
Avatar of Marionela Toma, Oana Manițiu

One Comment

  1. Avatar of Vale
    Vale 08 mai, 2025 at 10:18 - Reply

    E injust (si partinitor, complet nejurnalistic, subiectiv) sa spui despre un candidat (in titlu si in text) ca nu a declarat ceva, dar sa nu ai acele informatii nici despre ceilalti candidati, dar acolo sa nu comentezi. Daca ati fi donat ceva vreodata (legal) ati fi vazut ca exista o optiune ca acea donatie sa fie anonima. Oricat de mult ar vrea X sa se laude (sau sa raspunda unor solicitari) ca a primit donatie de la respectivul (indiferent ca e pf sau pj) nu ar putea pentru ca ii interzice legea.

Leave A Comment

Pe aceeași temă

Pe aceeași temă

Dă-ne un pont/ Send Us a Tip