Dezinformarea pe Facebook, la ea acasă în România. Postările cu cel mai mare număr de interacțiuni de la invazia rusă în Ucraina (RAPORT)

06 iul., 2023

O analiză a peste jumătate de milion de postări pe Facebook-ul din România și Republica Moldova de la începutul războiului din Ucraina arată că doi dintre cei mai de succes influenceri sunt nominalizați și în seria Rețeaua Minciunilor, investigația internațională care a arătat cum funcționează și cine sunt operatorii rețelelor care propagă teoriile conspirațiilor și dezinformările. Raportul think-thank-ului 45north arată și ce vizibilitate au unii dintre ei pe rețelele de socializare.

45north și Beacon Project au realizat o analiză de masă a postărilor în limba română de pe mai multe platforme de socializare publicate în contextul invaziei declanșate de Vladimir Putin în Ucraina, pe 24 februarie 2022. Au fost analizate postări publicate pe Facebook de conturi din România și din Republica Moldova.

Legăturile cu Rețeaua Minciunilor

În 9 din cele 25 de zile analizate de 45north postările cu cel mai ridicat număr de interacțiuni au fost cele care conțineau narațiuni pro-Kremlin și dezinformări. În plus, au fost subliniate alte 3 zile în care postări care conțin narațiuni pro-Kremlin și dezinformări au obținut un număr ridicat de interacțiuni și se clasau în cele mai „populare” postări din acea zi.

  • Mai jos vom reda analiza 45north pentru cele 25 de zile în care au avut loc evenimente cruciale pentru anul 2022, în contextul invaziei ruse din Ucraina. Graficul este construit în așa fel încât să fie menționată cea mai importantă știre din acea zi și postarea de pe rețelele sociale care a strâns cele mai multe interacțiuni, dar și postarea anti-Ucraina cu cel mai ridicat număr de interacțiuni, acolo unde este specificat acest lucru (Sursă foto carduri: Dorel Nicolae Oancă)

În două dintre postările publicate pe Facebook de Dan Chitic, un avocat despre care Context.ro a relatat pe larg că face parte dintr-o rețea de dezinformări – Rețeaua Minciunilor, 45north a catalogat discursul lui drept „ostil Ucrainei”. Este vorba de o postare publicată chiar în ziua invaziei ruse, pe 24 februarie, în care comentează evenimentele din Ucraina, spune că nu ar fi un război, compară Rusia cu un „adult” și Ucraina cu „un copil de 7 ani” și spune că, prin invazie, „adultul” l-ar pedepsi „pe copil”. Totodată, menționează că nicio țară nu este prietenă României și arată o hartă a României Mari. În cea de-a doua, postată după atacul asupra podului Crimeei, Chitic menționează că „vine un război total”. Ambele postări au adunat puțin peste 25.000 de interacțiuni. Paginile de Facebook ale lui Dan Chitic aveau, în aprilie, aproximativ 97.000 de urmăritori.

Alte două personaje și entități care apar în analiza 45north și în „Rețeaua Minciunilor” sunt Diana Șoșoacă, care a avut o postare republicată de Cetățeanul.net și care a strâns 14.165 de interacțiuni pe 26 ianuarie 2022, dar și AUR, reprezentat de unul dintre liderii partidului, Claudiu Târziu (Context.ro a relatat pe larg despre președintele AUR, George Simion).

  • Investigația „Rețeaua minciunilor: Influencerii de pe Facebook care ventilează conspirații, dezinformări și propagandă pro-Kremlin” poate fi citită în integralitate aici

Concluziile 45north

Principala concluzie a raportului 45north este faptul că spațiul online românesc are un grad ridicat de risc în ceea ce privește răspândirea dezinformărilor și a narațiunilor pro-Kremlin.

Chiar dacă Republica Moldova are 14% din populația României, pe Facebook diferența scade semnificativ, iar în 8 zile din cele 26 analizate de 45north, postările cu cel mai ridicat număr de interacțiuni proveneau din țara vecină.

Totodată, Facebook este platforma online cea mai răspândită în ambele țări, chiar dacă postările reflectă conținutul pe care românii și moldovenii îl pot vedea și la televizor. 

O altă concluzie care reiese din acest raport este că „oboseala de război” în rândul românilor și cetățenilor din Republica Moldova a început să se simtă prezentă încă din luna mai 2022.

Cea mai la îndemână explicație pentru acest fenomen este că, pe măsură ce a trecut timpul față de 24 februarie 2022, ciclurile de știri au început să includă și alte subiecte”, potrivit raportului menționat.

Conținutul video a fost cel care a predominat când a venit vorba de cele mai multe interacțiuni, în special în postările care se opun cauzei Ucrainei, mai arată sursa citată. Astfel, experții 24 north subliniază că astfel de rapoarte ar trebui făcute și în ceea ce privește conținutul de pe platforme tip Youtube sau Tik Tok și trag un semnal de alarmă în ceea ce privește apariția fenomenului deepfake.

Raportul mai scoate în evidență faptul că sentimentul anti-american din postările cu scop dezinformator este mai des întâlnit decât cel pro-rus, iar printre recomandări se numără mărirea efortului autorităților de a arăta că SUA și România împărtășesc aceleași valori.

sursa foto deschidere: Inquam Photos / George Călin

Despre autor: Matthew Garvey

Avatar of Matthew Garvey
Matthew Garvey, jurnalist român născut în SUA, este reporter de investigații al CONTEXT. În ultimii ani a acumulat experiență în radio, presa scrisă și televiziune. A documentat subiecte precum războiul din Ucraina, mediul politic și corupția din România. S-a alăturat echipei CONTEXT după ce a participat alături de noi la cursuri de formare în jurnalismul de investigație. A devenit jurnalist pentru că își dorește ca activitatea politicienilor să fie îndreptată exclusiv spre interesul public.

Leave A Comment

Pe aceeasi tema

Pe aceeasi tema