Rețeaua minciunilor: Cine răspândește propaganda pro-Kremlin, conspirațiile și dezinformările în Europa

20 dec., 2022

Sute de site-uri din Europa Centrală și de Est fac parte dintr-o rețea de dezinformare care distribuie sau susține narațiuni pro-Kremlin. O investigație jurnalistică transfrontalieră la care Context.ro a contribuit a cartografiat acest ecosistem, iar unele dintre paginile de net sunt din România. În primul episod al acestui serial dezvăluim cum e construită infrastructura tehnică utilizată de hub-urile de dezinformare.  

Uniunea Europeană a luat măsura de a bloca canalele oficiale de propagandă pro-Kremlin, cum ar fi Russia Today și Sputnik News, ca răspuns la invazia Rusiei în Ucraina. Pe 16 decembrie, au fost introduse noi sancțiuni împotriva unor posturi precum NTV/NTV Mir, Rossiya 1 și REN TV, „ca răspuns la campania internațională sistematică de dezinformare și manipulare a informațiilor desfășurată de Federația Rusă, menită să destabilizeze țările vecine, UE și statele sale membre”.

Pe lângă canalele oficiale, există un vast ecosistem de site-uri de dezinformare pro-ruse și de extremă dreapta care e activ în Europa Centrală și de Est. Am analizat modul în care aceste site-uri se corelează și cum răspândesc propaganda rusă și teoriile conspirației. Investigația noastră a scos la iveală o rețea de site-uri care se leagă direct la canalele de propagandă rusească și la cele care promovează surse precum Global Research* și Zerohedge*. Am examinat, de asemenea, site-uri care aparțin mișcării de extremă dreapta, cum ar fi Breitbart*, precum și proxy-urile și aliații acestora. Concluziile noastre oferă o imagine de ansamblu asupra dimensiunii și a anvergurii rețelelor de dezinformare pro-ruse și anti-occidentale care operează în Europa Centrală și de Est.

Canalele oficiale rusești, dirijate de statul rus, sunt doar vârful icebergului în ecosistemul informațional pro-rus. Alături de acestea, există numeroase site-uri web rusești care, conform numeroaselor analize, sunt direct legate de serviciile secrete rusești GRU, SVR și/sau FSB. Unele dintre acestea publică textele în limba rusă, iar altele, precum News Front, au versiuni în mai multe limbi.

În afară de News Front, printre cele mai cunoscute site-uri sunt SouthFront, Katehon, Geopolitica.ru, The Strategic Culture Foundation și New Eastern Outlook. Dar lista site-urilor de propagandă rusească este departe de a fi completă, iar când vine vorba de actualul război informațional, site-uri precum Ruskaya Vesna și multe altele joacă un rol vital. Site-ul Global Research are un rol important. Acesta servește de ani de zile drept poartă de intrare a conținutului dezinformator rusesc în Statele Unite. În prezent, este considerat unul dintre serverele proxy cheie ale Rusiei. Conținutul site-ului este alcătuit dintr-un amestec de dezinformare și teorii ale conspirației. Utilizând surse deschide precum SimilarWeb și Ahrefs, am identificat alte site-uri populare în rândul celor care se aseamănă. Acestea sunt, în principal, site-uri din peisajul de extremă dreapta american, precum Breitbart.

Global Research este doar unul dintr-o multitudine de asemenea servere din întreaga lume. După cum reiese din investigația noastră, zeci de site-uri locale care activează în Europa Centrală și de Est fac parte dintr-un ecosistem de dezinformare care distribuie sau susține narațiuni pro-Kremlin.

Conținutul lor este adesea fabricat sau manipulat, unele site-uri promovează teorii ale conspirației populare sau conspirații specifice unei țări, iar altele adaugă viziuni naționaliste sau de extremă dreapta. Însă, cel mai adesea, aceste tipuri de conținut sunt combinate. Ele se leagă între ele și formează un vast ecosistem de trâmbițe și ecouri ale propagandei rusești în diferite țări.

Am examinat site-urile pro-Kremlin, de dezinformare, conspirație și extremă dreapta din 13 țări (Republica Cehă, Slovacia, Slovenia, Polonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Estonia, Bulgaria, România, Croația, Serbia și Germania) și rețeaua de propagatori ai dezinformării și conspirațiilor pro-ruse, precum și proxy-urile acesteia. Cu ajutorul instrumentelor de analiză a datelor și a instrumentelor din surse deschise, am analizat modul în care acestea sunt interconectate din punct de vedere tehnic și cum operează în Europa Centrală și de Est.

Unele dintre aceste site-uri au legături directe cu surse de propagandă rusească, potrivit investigației noastre. Un alt subansamblu este format din domenii pe care aceste site-uri pro-ruse le promovează ele însele ca fiind sursele și aliații lor, cum ar fi Global Research sau Zerohedge. În plus, am analizat site-urile care aparțin de extrema dreaptă, cum ar fi Breitbart, proxy-urile și aliații.

Harta de mai jos ilustrează conexiunile dintre site-urile care reprezintă scena dezinformării, a conspirației și a extremei drepte din treisprezece țări din Europa Centrală și de Est și legăturile acestora cu site-urile pro-ruse și de extremă dreapta din întreaga lume. (Pentru mai multe detalii, consultați explicația privind metodologia și clasificarea de la sfârșitul materialului).

Reprezentarea vizuală a legăturilor dintre site-urile analizate în diferite modalități arată în mod explicit că site-urile de dezinformare pro-Kremlin și site-urile americane de extremă dreapta reprezintă sursa pentru întreaga Europă Centrală și de Est.

Site-uri precum Breitbart, Zerohedge și Global Research sunt partajate în aproape toate țările direct sau prin intermediul altor site-uri locale. Reprezentarea grafică arată că site-urile de dezinformare rusești sunt mai răspândite în Bulgaria sau în țările baltice. Pe de altă parte, Slovenia sau Croația au o înclinație către extrema dreaptă. Țările din Europa Centrală, precum Germania, Republica Cehă sau Slovacia, prezintă o combinație atât de propagandă pro-Kremlin, cât și de propagandă de extremă dreapta.

După ce Rusia a invadat Ucraina, state membre ale UE precum Polonia, Estonia, Lituania, Letonia, Republica Cehă, Slovacia și România au blocat accesul la site-urile și canalele de știri rusești, o măsură menită să limiteze răspândirea directă a propagandei rusești în aceste țări. 

Mișcarea a fost doar parțial eficientă. Activiștii din România, Polonia și Slovacia au ridicat probleme juridice, avertizând că guvernele ar putea abuza de aceste măsuri în scopuri politice.

În ciuda blocadei impuse de Agenția poloneză pentru Securitate Internă, unele dintre site-urile care promovează propaganda rusă funcționează din nou în Polonia. Unele sunt accesibile doar prin VPN, în timp ce altele și-au retras site-urile web și rămân active doar ca rețele sociale și canale Telegram. Conținutul este prezentat în format video, ca articole sau bloguri. O organizație care propagă dezinformări și se autoproclamă drept un „centru de servicii juridice” se folosește de propria aplicație mobilă.

La aproximativ o săptămână după atacul rusesc asupra Ucrainei, autoritățile slovace au început să blocheze site-urile care răspândesc propagandă falsă pro-Kremlin, în temeiul unei legislații noi, dar temporare. Ca urmare, până la sfârșitul lunii iunie au fost interzise patru site-uri web clasificate de guvern ca fiind de dezinformare (printre care cele mai populare – Hlavné správy, Infovojna, Hlavný denník). Cu toate acestea, traficul acestor site-uri și-a revenit odată ce legislația temporară a expirat. Iar unii dintre protagoniști au reușit între timp să își construiască o prezență semnificativă pe Telegram. 

În timp ce scena dezinformării din Slovacia rămâne divizată și, în general, nu reușește să creeze noi discursuri, „entitățile mediatice alternative” au reușit să capteze atenția unui grup relativ mare de cititori, potrivit ultimului raport anual al serviciilor secrete slovace. Traficul pe unele dintre aceste site-uri poate ajunge la câteva milioane de vizitatori pe lună, egalând unele dintre cele mai proeminente media online slovace tradiționale. Aceste cifre sunt susținute de conexiunea puternică dintre piața dezinformării din Cehia și Slovacia. Interconectivitatea este atât de puternică încât aceste două grupuri pot fi considerate un ecosistem de dezinformare unificat. 

Cea mai recentă creștere a numărului de site-uri de dezinformare din Republica Cehă este legată de invazia rusă în Ucraina. Unele dintre site-urile vechi au adoptat narațiunea pro-Kremlin cu privire la legitimitatea acestei invazii și au consolidat imaginea pe care statul rus a creat-o Ucrainei. Prima reacție oficială la acest tip de conținut a fost eliminarea a opt site-uri de dezinformare din înregistrările DNS gestionate de registratorul național CZ.NIC. Ulterior, serviciile de informații militare cehe au cerut furnizorilor de servicii de internet să blocheze accesul la alte site-uri.

În timp ce blocarea acestor site-uri a dus inițial la o scădere a traficului, în cele din urmă a sporit vizitele celor mai mari dintre ele, deoarece au migrat către noi adrese URL, pe care guvernul și furnizorii de acces la internet nu le-au putut bloca din nou.

Deși site-urile și canalele de știri rusești din Estonia au fost blocate, cel puțin două site-uri, Baltnews și Baltija EU, sunt încă în funcțiune și răspândesc propaganda pro-Kremlin în statele baltice și viceversa.

În Letonia, majoritatea mijloacelor de comunicare care răspândesc dezinformarea pro-Kremlin nu sunt locale, ci provin din Rusia. Acestea erau disponibile în mod liber înainte de războiul din Ucraina. De atunci, autoritatea letonă de reglementare a presei online a interzis retransmisia acestora și a cenzurat peste 100 de site-uri din motive de securitate națională. Cele mai multe dintre domeniile blocate sunt .ru, dar unele sunt locale. Blocarea lor nu le face inaccesibile. Oamenii continuă să urmărească canalele de propagandă rusească prin intermediul receptoarelor ilegale de televiziune prin satelit sau să acceseze site-urile prin VPN. 

Deși la începutul lunii februarie 2022, UE a impus sancțiuni asupra activității de difuzare a RT, „până când Federația Rusă și posturile asociate acesteia vor înceta să desfășoare acțiuni de dezinformare și de manipulare a informațiilor împotriva UE și a statelor sale membre”, RT Germania este încă activ. În timp ce furnizorii de internet au eliminat între timp unele site-uri ale RT Germania, altele noi au fost create și au continuat să răspândească dezinformarea RT. Aproximativ 50 de site-uri ale RT Germania identificate pe parcursul investigației au fost active la un moment dat, în ciuda sancțiunilor.

În Serbia, Russia Today și-a deschis redacție de știri în Belgrad și a lansat site-ul în limba sârbă, în noiembrie 2022, cu planuri de înființare a unui canal de televiziune până în 2024.

Descrierile detaliate ale situației din fiecare țară le puteți citi în rapoartele centrelor de investigație participante. Se poate observa că fiecare țară are particularitățile și nivelul său de vulnerabilitate.

În materialele pe care le vom publica în viitor, vom examina detaliat și individual site-urile și propagatorii de conținut în mediul rețelelor de socializare, precum și exemple de cooperare transfrontalieră.

–––––-

Proiect coordonat de Josef Šlerka, Investigace.cz

Materialul a fost elaborat în cadrul proiectului Războiul informațional rusesc, susținut de German Marshall Fund. Partenerul media WDR din Germania nu a fost finanțat de GMF. Mulțumiri cercetătorului în domeniul securității Vladimir Smitka de la lynt.cz pentru cunoștințele sale tehnice și informațiile din surse deschise. Mulțumim, de asemenea, lui Karel Minarik, autorul reprezentării grafice a rețelei.

Lista jurnaliștilor care au participat la proiect:

Josef Šlerka, Investigace.cz, Cehia

Anastasiia Morozova, Julia Dauksza, Anna Gielewska – Frontstory.pl, Polonia

Karin Kőváry Sólymos, ICJK, Slovacia

Boglárka Rédl, Márton Sarkadi Nagy – Átlátszó, Ungaria

Kaili Malts, Delfi Estonia

Inese Liepiņa, Re:Baltica, Letonia

Sarunas Cerniauskas – Siena.lt, Viktoras Dauksas – DebunkEU.org, Lituania

Palina Milling, Petra Blum – Westdeutscher Rundfunk (WDR), Germania

Katarina Bulatović, Oštro, Slovenia

Anja Vladisavljević, Oštro, Croația

Iulia Stănoiu, Context.ro, România

Atanas Tchobanov, Bird.bg, Bulgaria

Marija Vučić, KRIK, Serbia

Despre autor: Iulia Stanoiu

Iulia Stănoiu este reporter de investigații al CONTEXT, iar din 2017 activează în presa locală din Teleorman. A făcut parte timp de șapte ani din echipa radioului local din orașul natal, Roșiorii de Vede, în adolescență, ca prezentator și reporter. După câțiva ani de lucru în mediul corporate, a revenit în presă și a urmat mai multe cursuri de formare în jurnalismul de investigație.

Leave A Comment

Pe aceeasi tema

Pe aceeasi tema