Campanie fantomă. AUR declară zero lei cheltuiți în online, în timp ce internetul abundă în publicitate electorală pentru George Simion
Colaj Context.ro / foto: capturi materiale de publicitate electorală
Partidul extremist AUR a declarat oficial că a avut zero lei cheltuieli în campania prezidențială în mediul online și în presă, deși George Simion plătește pentru sponsorizarea postărilor pe platformele Meta, partidul rulează reclame prin Google Ads. Context.ro a descoperit că multe site-uri publică materiale de promovare electorală comandate de AUR.
Anul trecut, Autoritatea Electorală Permanentă a sesizat procurorii în cazul lui Călin Georgescu pentru o situație similară, acum AEP nu a răspuns solicitărilor Context.ro.
În timp ce AUR a declarat la AEP că nu a plătit niciun leu în online sau către presă pentru promovare electorală până la 24 aprilie, pe mai multe site-uri de știri sunt publicate materiale publicitare politice, atât bannere, cât și articole. Printre acestea, se numără Realitatea Net, R3Media, ActiveNews, EcoPolitic, dar și site-uri de știri locale, precum Replica Online, Exploziv News24, Ziua de Constanța sau Jurnalul Giurgiuvean.
De asemenea, pe site-ul Hotnews sunt publicate materiale de publicitate electorală pentru George Simion. Reprezentanții Hotnews nu au răspuns apelurilor reporterului Context.ro pentru un punct de vedere.
Update, ora 18:08: Publisherul Hotnews, Răzvan Ionescu, a confirmat într-un răspuns pentru Context.ro că publicitatea display achiziționată de AUR a fost plătită de către partid.
Redacția Jurnalul Giurgiuvean a confirmat pentru Context.ro că în vederea publicării materialelor electorale a fost încheiat un contract cu organizația locală a partidului AUR.
Totodată, pagina de Facebook a lui George Simion a rulat postări sponsorizate în valoare de aproximativ 15.800 euro, în ultimele 30 de zile, potrivit rapoartelor Meta.

Suma cheltuită de George Simion în campania electorală pentru postări sponsorizate (sursa foto: Captură Meta)
De asemenea, prin Google Ads, Partidul Alianța pentru Unirea Românilor a avut cheltuieli cu reclame politice în valoare de peste 18 mii de euro între 4 și 28 aprilie.
Materialele promovate prin intermediul sistemului Google Ads se adresează atât românilor din țară, în special vârstnicilor, cât și românilor din diaspora.
Și pe contul oficial de TikTok al candidatului George Simion sunt postate clipuri marcate ca publicitate politică, care, de regulă, sunt realizate în baza unui contract, potrivit unui raport al organizației Expert Forum (EFOR) publicat recent.
Autoritatea Electorală Permanentă tace
EFOR a transmis către AEP raportul de monitorizare publicat pe 17 aprilie, indicând faptul că AUR nu a declarat cheltuieli pentru online, deși există materiale de publicitate politică postate de partid. AEP a răspuns că situația publicată de instituție cuprinde cheltuielile declarate până la data postării pe site și specifică destinații ale cheltuielilor electorale pentru care nu au fost prezentate documente justificative, dar nu menționează că urmează să întreprindă vreo acțiune în acest sens.
“Sunt două variante aici, ori au greșit când au raportat, adică au vrut să scrie altceva sau pur și simplu n-au raportat cheltuieli online”, a declarat pentru Context.ro Septimius Pârvu, expert electoral la EFOR.
Pârvu a mai explicat că în cazul în care sunt indicii că s-au cheltuit sume în online și partidul confirmă pentru AEP că e corect ce a raportat, adică a omis să raporteze anumite cheltuieli, AEP ar putea să facă un control sau să ia în calcul acest aspect la controlul final. “Dar să zici nu avem documente, nu știm, e cea mai păguboasă soluție”, a adăugat Septimius Pârvu.
Context.ro a cerut președintelui AEP, Zsombor Vajda, să transmită dacă instituția a cerut partidului AUR să confirme dacă este sau nu vorba despre o eroare la raportare sau dacă a demarat sau va demara un control. Nu am primit niciun răspuns până la publicarea acestui articol.
Precedentul
Anul trecut, candidatul Călin Georgescu a raportat cheltuieli zero pentru campania electorală pentru alegerile din noiembrie, deși, în mod vizibil, a existat o activitate coordonată de promovare politică și electorală a candidatului, care nu s-ar fi putut desfășura fără resurse financiare.
AEP a sesizat Parchetul și Poliția privind campania electorală a lui Georgescu și posibile încălcări ale legislației electorale, la patru zile după scrutinul din noiembrie anul trecut. După ce CSAT a desecretizat în decembrie informaţiile primite de la serviciile române de informații cu privire la campania electorală derulată de Georgescu, Parchetul General a anunțat că face cercetări cu privire la „infracţiuni electorale şi spălare a banilor”, iar DIICOT a demarat propria anchetă.
Venituri și cheltuieli declarate
Pentru candidatul George Simion, AUR a declarat că a transferat 7 milioane de lei, bani despre care a declarat la Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) că provin din împrumuturi. Potrivit datelor publicate de AEP, formațiunea politică a cheltuit din această sumă aproape 5,3 milioane de lei pentru “tipărituri”, iar pentru diverse a raportat o cheltuială de peste 297 de mii de lei. Banii au fost plătiți firmei DGI Multimedia Design.
Firma a fost înființată în noiembrie 2019 de Doina Grosu, care este asociat unic și administrator. Originară din Republica Moldova, Grosu a coordonat, în Iași, organizația Acţiunea 2012 înființată de Simion.
Grosu s-a ocupat de campaniile online ale partidului încă din 2020, anul în care AUR a intrat în Parlament.
De asemenea, compania DGI Multimedia este proprietarul a 10 site-uri de propagandă AUR deghizate în site-uri de știri, care au rulat pe paginile lor de Facebook campanii publicitare în favoarea partidului pe platformele Meta în valoare de sute de mii de euro. Odată începută campania electorală, site-urile și paginile de Facebook pare că și-au oprit activitatea și nici nu au mai investit bani în sponsorizarea postărilor.
Firma a tipărit și trimis recent, prin Poșta Română, peste 1 milion de scrisori personalizate din partea lui George Simion către alegătorii din țară. Mai multe persoane au sesizat faptul că unele scrisori erau adresate unor persoane decedate.
AEP a transmis că va sesiza Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal pentru a decide dacă a fost respectat regulamentul GDPR.
Partidul AUR și Doina Grosu nu au răspuns apelurilor reporterului Context.ro.
Pe aceeași temă
Pe aceeași temă