AUR pentru Georgescu: Zeci de mii de euro pompați în propagandă electorală pentru candidatul cu zero cheltuieli declarate
O rețea de pagini de propagandă pentru partidul extremist AUR, deghizate în portaluri de știri, rulează promovare pentru Călin Georgescu, candidatul cu zero cheltuieli raportate în campania electorală. A cheltuit 46 de mii de euro în 7 zile pe postări sponsorizate. “O rețea frauduloasă care are ca scop manipularea opiniei publice”, spune un expert. 70% din conținutul conturilor TikTok ale site-urilor este dezinformare, arată soft-ul dezvoltat de Context.ro.
Context.ro a analizat 22 de pagini afiliate AUR, despre care am mai scris aici, și am constatat că majoritatea au rulat campanii de promovare electorală plătite, dar fără a fi marcate corespunzător, chiar și după ce campania electorală se încheiase oficial, iar propaganda era interzisă.
Vezi AICI raportul cu cheltuielile paginilor pentru reclame pe social media din ultima lună.
Potrivit analizei Context.ro, după 24 noiembrie, sub aparența de outleturi de știri, 17 dintre site-uri au început să facă propagandă pentru Călin Georgescu și să critice sistematic adversarii politici, uzând de diverse dezinformări și teorii ale conspirației. Acestea au rulat materiale de promovare electorală pentru Georgescu, pentru care au plătit reclame pe rețelele de socializare Meta. Domeniul celui de-al 18-lea site care face parte din această rețea a expirat, însă pagina de social media este activă și investește bani în reclame.
După validarea primului tur de scrutin, formațiunea condusă de George Simion a declarat că îl susține pe candidatul ultranaționalist și prorus Georgescu în turul al doilea al alegerilor prezidențiale.
Călin Georgescu, a declarat, potrivit AEP, venituri zero pentru susținerea campaniei și zero cheltuieli în campania electorală. Însă numai în perioada 26 noiembrie – 2 decembrie paginile afiliate AUR au cheltuit 46 de mii de euro pentru propagandă pro-Georgescu, arată rapoartele Meta.
Mașinăria care manipulează opinia publică
Un expert internațional în rețele sociale cu care Context.ro s-a consultat, afirmă că aceasta este “o rețea frauduloasă”.
“Funcționează ca o mașinărie de influență bazată pe reclame, care are ca scop manipularea opiniei publice. Acoperirea acestei rețele este alarmantă, cu o audiență unică zilnică cumulată de peste 10 milioane în România. Tacticile sale, inclusiv comportamentul neautentic și influența țintită, reprezintă o amenințare directă la adresa integrității viitoarelor alegeri”, a explicat expertul.
Proprietarul a 10 dintre cele 22 de site-uri de propagandă AUR identificate este Compania DGI Multimedia Design SRL, deținută de Doina Grosu.
Paginile de Facebook a opt dintre site-urile firmei fac parte din rețeaua online de influență a AUR care s-a orientat către Călin Georgescu după turul I al prezidențialelor. Însă, alte patru domenii de site-uri cu pagini de socializare conexate, care aparțin unor persoane fizice ale căror nume sunt protejate de regulile GDPR, au logo-urile create de Doina Grosu, a descoperit Misreport, anul trecut, când a dezvăluit și o listă cu 19 astfel de site-uri.
Toxicitate detectată pe TikTok: 70%
Un soft bazat pe inteligență artificială, dezvoltat de Context.ro și doi programatori, care analizează conținutul video de pe TikTok, a detectat că 70% din conținut În cazul conturilor TikTok ale site-urilor folosite pentru propagandă AUR și Călin Georgescu este dezinformare.
Galerie foto, capturi soft (click):
Legătura de AUR
Societatea DGI Multimedia Design a încasat anul acesta peste 651 de mii de euro de la partidul Alianța pentru Unirea Românilor (AUR), în campaniile pentru alegerile parlamentare și prezidențiale, pentru promovare electorală online și broşuri, pliante şi alte materiale de propagandă electorală tipărite, potrivit rapoartelor Autorității Electorale Permanente.
În 2020, firma s-a ocupat de campania online pentru alegerile parlamentare a partidului AUR, pentru care a primit aproximativ 36,5 mii de euro. În 2021, firma a semnat contracte în valoare de peste 47 de mii de euro cu același partid pentru “furnizare servicii specifice de promovare pentru alegerile locale parțiale, consultanță specialist comunicare publică, promovare mesaje ale partidului pe rețelele de socializare”, potrivit AUR. Și în 2022 formațiunea politică a contractat servicii ale companiei în valoare de aproximativ 23 de mii de euro. Firma a fost responsabilă și de campania partidului pentru alegerile din 9 iunie.
Doina Grosu mai deține două companii, iar una dintre acestea, Mediapres Unirea SRL, a încasat, în 2021, peste 16 mii de euro pentru “administrarea paginii partidului, inclusiv contravaloarea licențelor aferente, licențe lunare pentru produse software utilizate în activitatea curentă, promovarea imaginii partidului în spațiul online”, potrivit unui răspuns al AUR pentru Europa Liberă. În 2022, societatea a mai încasat peste 24 de mii de euro de la partidul extremist.
Doina Grosu a apărut și în postura de jurnalistă pe platforma 60m.ro, una dintre paginile din rețeaua de dezinformare, aceasta fiind și proprietara domeniului site-ului prin intermediul firmei DGI Multimedia Design.
Originară din Republica Moldova, Grosu a coordonat pe plan local, în Iași, organizația unionistă Acţiunea 2012 înființată de Simion.
Doina Grosu nu a dorit să discute cu reporterii Context.ro și, până la ora publicării acestui material, nu a răspuns la întrebările trimise.
Update:
Într-un răspuns la solicitarea Context.ro, compania Meta face următoarele precizări:
• e responsabilitatea persoanei care face publicitate să se asigure că respectă toate legile locale aplicabile;
• Meta va efectua o analiză juridică atentă și va lua măsuri, dacă se constată încălcarea legii locale, în cazul în care primește rapoarte despre conținut sau reclame ilegale de la utilizatori sau autorități din România, prin canalele oficial desemnate, care explică problema;
• Meta nu a primit niciun ordin judecătoresc sau solicitare de eliminare din partea Autorității Electorale Permanente din România cu privire la aceste reclame;
• paginile sunt autorizate în mod corespunzător să difuzeze reclame politice pe platformele noastre, iar reclamele lor poartă etichete „plătit de” conform politicilor Meta;
• reclamele difuzate de aceste pagini nu încalcă Standardele de Publicitate Meta. Nu este împotriva regulilor Meta să promovezi sau să sprijini partide precum AUR, atâta timp cât reclamele nu încalcă altfel Standardele de Publicitate;
• Meta nu observă dovezi de comportament neautentic.
Au contribuit: Marionela Toma și Matei Capotă
One Comment
Leave A Comment
Pe aceeasi tema
Pe aceeasi tema
„reclamele lor poartă etichete „plătit de” conform politicilor Meta”
deci eu daca deschid 30 srluri si ma promovez cu ele si zic ca fiecare srl plateste singur, e ok, chiar daca de fapt eu sunt in spatele srlurilor? genial