Investiție masivă în reclame pe social media pentru candidații la prezidențiale. Pagini neoficiale cheltuiesc zeci de mii de euro
Ilustrație generată cu AI
Aproximativ jumătate de milion de euro au plătit candidații la prezidențiale ca să fie promovați pe Facebook. Nicușor Dan e campion la cheltuieli cu reclame pe rețeaua de socializare în ultimele trei luni. Pentru Crin Antonescu, facturile companiei deținute de miliardarul Mark Zuckerberg au ajuns la peste 160 de mii de euro. Victor Ponta, în schimb, a beneficiat de susținerea unei pagini care a investit zeci de mii de euro în postări sponsorizate.
În lupta pentru Cotroceni, candidații la prezidențiale au scos armele digitale și au deschis portofelele. Sute de mii de euro au fost puși la bătaie pentru promovare electorală în online. Context.ro a analizat cheltuielile pentru postările sponsorizate pe platformele Meta și a descoperit mai multe pagini neoficiale, unele care susțin cu ardoare un candidat, unele care îi denigrează pe alții.
Victor Ponta
O pagină Facebook care îl promova pe Victor Ponta a plătit aproape 240 de mii de lei în trei luni pentru reclame pe platforma Meta în favoarea candidatului la prezidențiale.
Creată pe 28 ianuarie 2025, pagina “România pe primul loc” a fost ștearsă în data de 7 aprilie, după ce adunase 23 de mii de urmăritori. Videoclipurile sponsorizate au rulat inclusiv pe 4 aprilie, prima zi de campanie electorală pentru prezidențiale, cu mesaje precum “Doar Ponta poate sa il bata pe Simion in turul 2, Lumea nu minte! Ponta președinte!, Ponta, cel mai bun premier”, dar fără a fi marcate drept material publicitar politic, așa cum cere legislația în vigoare.
O altă pagină, denumită “România pe Primul Loc”, dar care nu are până în prezent cheltuieli cu reclame pe Meta, este dedicată promovării candidatului Ponta și a fost creată pe 4 februarie.
Printre postările de propagandă electorală, pe pagină se regăsesc și două povești emoționante create cu AI, însoțite de poze generate și ele cu ajutorul inteligenței artificiale, care au circulat recent și au devenit virale pe social media.
Pagina administrează un grup de Facebook descris ca fiind “comunitatea susținătorilor candidatului independent Victor Ponta pentru funcția de Președinte al României”, care are puțin peste 120 de membri.
O altă pagină Facebook care a plătit pentru a promova postări pro Ponta este POD TV, cu peste 28 de mii de urmăritori, care până în mai 2023 s-a numit Tv AUR. Domeniul site-ului podtv.ro este înregistrat de firma Rubelmet, care are ca obiect de activitate colectarea deșeurilor nepericuloase și comercializează sigilii pentru apometre, contoare etc. Patronul afacerii este Ion Filimon, fost membru al partidului AUR, filiala Vaslui. A părăsit AUR în februarie 2024, nemulțumit de schimbările din conducerea filialei Vaslui a organizației, după cum am relatat aici.
Filimon este căutat de autoritățile din Republica Moldova după ce s-a ales cu un dosar penal și a fost condamnat pentru înșelăciune.
Începând cu 23 martie, pagina de Facebook POD TV a plătit pentru promovarea a 14 postări pro Ponta, aproximativ 100 lei pentru fiecare. Unele dintre acestea au rulat inclusiv pe data de 4 aprilie, prima zi de campanie electorală.
Victor Ponta a cheltuit aproximativ 327 de mii de lei pe postări sponsorizate ale contului său oficial de Facebook.
George Simion
În ultimele trei luni, George Simion, candidatul AUR la președinție, a cheltuit peste 253 de mii de lei pentru promovare pe rețelele Meta. O pagină de Facebook care a fost ștearsă recent, Oameni de AUR, a sponsorizat cu aproximativ 23,5 mii lei postări de propagandă pentru Simion. De asemenea, paginile Oastea de AUR și Alegerea de AUR, au plătit împreună în jur de 3.800 de lei pentru postări similare.
Și pagina oficială de Facebook a partidului a investit bani în reclame pe Meta, aproximativ 250 de mii de lei în ultimele 90 de zile.
Însă în favoarea lui Simion și a partidului său se face propagandă în mod constant pe mai multe site-uri care pretind a fi parte din presă și pe paginile de Facebook ale acestora, care plătesc pentru a sponsoriza postările. Despre acestea, Context.ro a mai scris aici și aici.
Elena Lasconi
Candidata USR pentru președinție, Elena Lasconi, a avut postări sponsorizate pe pagina personală în valoare de 113 mii de lei în ultimele 90 de zile, plătite de partidul pe care îl conduce. În același timp, USR a cheltuit pentru promovare pe Meta în jur de 118 mii de lei, inclusiv pentru postări de susținere pentru Lasconi.
Pagina de Facebook Fluxdestiri, care și-a schimbat denumirea de două ori din 2013, când a fost creată inițial, a investit 15.400 de lei în postări sponsorizate anti Crin Antonescu, George Simion și, în special anti Nicușor Dan. Una dintre postările pentru care s-a plătit promovare este în favoarea Elenei Lasconi.
Pe 9 aprilie, Liderii USR au anunțat retragerea sprijinului pentru Elena Lasconi și susținerea lui Nicușor Dan. Potrivit informațiilor G4Media, fondurile de campanie prezidențială ale USR se vor muta de la Lasconi la Dan.
Crin Antonescu
Aproximativ 851 de mii de lei au fost investiți de Alianța Electorală România Înainte pentru promovarea postărilor de pe pagina de Facebook a candidatului comun Crin Antonescu. Simultan, pagina de socializare a alianței, “România Înainte”, a mai cheltuit în jur de 3.200 de lei pentru a promova postări legate de candidatul lor.
O postare de pe pagina candidatului în care spune că România poate deveni o putere economică regională dacă alege președintele potrivit este printre cele mai gras sponsorizate.
Nicușor Dan
Candidatul înscris în cursa pentru președinție care a investit cea mai mare sumă de bani pentru promovare pe social media este Nicușor Dan. A cheltuit, în ultimele trei luni, aproximativ 1,2 milioane de lei pentru promovare pe platformele Meta.
Una dintre postările pentru care a plătit sume mari pentru promovare este un fragment dintr-o emisiune radio la care a participat cu soția sa și vorbeau despre melodia pe care au dansat prima dată.
Campania paralelă
În 27 martie, patru pagini de Facebook și-au schimbat numele și au început să ruleze pe platforma Meta videouri care conțineau diverse atacuri la adresa candidaților la președinție George Simion, Crin Antonescu și, cel mai frecvent, Nicușor Dan.
Unul dintre videourile postate de două dintre aceste pagini o pune însă pe Elena Lasconi într-o lumină favorabilă.
Paginile au cheltuit, în total, aproximativ 157 de mii de lei pe postări sponsorizate, timp de trei luni.
“Ora de Constanța”, “Ora de Moldova”, “Ora de Oltenia” au devenit “Pulsul României”, “Diaspora Conectată” și “Toți pentru unul”, iar “Kuratenie generala” a fost redenumită “România în Focus”, pe data de 27 martie. Paginile au reclame plătite de același utilizator, potrivit detaliilor din platforma Meta, care arată că a fost folosit un număr de telefon identic atunci când postările au fost plătite. Același număr de telefon a fost folosit și pentru postările pro Ponta sponsorizate de pagina “România pe primul loc”, care a fost ștearsă. Despre această rețea de pagini a scris și Digi24.ro. De asemenea, Expert Forum (EFOR) a inclus și aceste pagini în analiza finanțării competitorilor electorali în precampanie.
Tot EFOR a trimis o plângere oficială la Biroul Electoral Central în care a arătat că zeci de reclame electorale neasumate au rulat după începerea oficială a campaniei. Pentru ele s-au plătit în total peste 400 de mii de lei. “Reclamele plătite neasumate denigrează candidații Nicușor Dan, Crin Antonescu și George Simion. Unele dintre aceste pagini promovează mai frecvent postări împotriva candidatului Nicușor Dan – de exemplu, pagina “Toți pentru unul” promovează exclusiv materiale video împotriva acestuia”, se menționează în plângerea EFOR.
Recent, Biroul Electoral Central a dispus ștergerea de pe platformele Meta și TikTok a mai multe videoclipuri de promovare a unor candidaţi, printre care Nicuşor Dan, George Simion şi Victor Ponta. De asemenea, BEC a anunțat în urmă cu câteva zile că a dispus închiderea a 30 de conturi de TikTok care postau materiale de promovare pentru Nicușor Dan.
Pe aceeași temă
Pe aceeași temă