Finanțarea campaniei electorale pentru alegerile din 9 iunie: Partidul Social Democrat, pe primul loc la contribuții și cheltuieli (Expert Forum)
Partidul Social Democrat (PSD) a primit cei mai mulți bani pentru finanțarea campaniei electorale pentru alegerile locale și europarlamentare din 9 iunie, reiese dintr-un raport publicat de Expert Forum. Raportul citat conține și o analiză a cheltuielilor pentru promovarea partidelor, înregistrându-se o sumă totală de aproximativ 11.5 milioane de lei.
Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a publicat, pe 16 mai, veniturile și cheltuielile competitorilor electorali, crescând astfel transparența procesului, după cum se arată în raportul Expert Forum.
Publicarea cheltuielilor, un aspect nou și binevenit, a înlesnit procesul de monitorizare a finanțării campaniei electorale, arată sursa citată. Analiza datelor puse la dispoziție de AEP poate fi citită în raportul celor de la EFOR aici.
Situația financiară de la alegerile europarlamentare
Anul acesta au fost raportate venituri de 40 de milioane de lei, provenite atât de la candidați, cât și finanțări private, față de alegerile europarlamentare din 2019, unde s-au raportat 95 de milioane de lei, conform celor de la EFOR.
Cea mai mare parte din contribuțiile candidaților provin din venituri proprii, cu un total de 9 milioane de lei, iar restul din împrumuturi și donații. Cele mai mari contribuții sunt cele ale membrului PSD Florin Cârciu, de aproape 2.5 milioane de lei (din venituri proprii), și ale membrului PNL Ciprian Epure (sumă obținută din împrumut), urmată de contribuția de 2 milioane de lei din venituri proprii a senatorului PSD Vasile Dîncu.
De menționat este că atât majoritаtеа contributorilor PSD, cât și AUR, sunt pe locuri eligibile la alegerile europarlamentare. Social-democrații au declarat la venituri suma de 33 de milioane de lei, fiind și cea mai mare sumă de finanțare a campaniei electorale, iar partidul condus de George Simion 3,2 milioane de lei, provenind doar din contribuțiile candidaților.
PNL a declarat doar contribuția lui Ciprian Epure, USR jumătate de milion de lei, sumă obținută din împrumuturi de la persoane fizice, iar UDMR doar suma provenită din finanțări private, anume 1.1 milioane de lei, potrivit datelor analizate de Expert Forum.
Situația financiară de la alegerile locale
Pentru alegerile locale au fost raportate venituri totale de 60.3 de milioane de lei, sumă provenită din partea candidaților (inclusiv cei independenți), partidelor politice, alianțelor și organizațiilor ce aparțin de minoritățile naționale, potrivit raportului de monitorizare.
Cea mai mare parte a veniturilor, adică 55 milioane de lei, provine din veniturile proprii ale candidaților, iar 4 milioane lei din împrumuturi. Donațiile reprezintă sub 1%, adică aproape 300,000 de lei, mai arată sursa citată.
Peste jumătate din aceste fonduri au fost aduse de către candidații la funcția de primar. Contribuții semnificative, de 10 milioane de lei, au fost aduse și de candidații la funcția de președinte al Consiliului Județean – precum Alfred Simonis, candidat PSD în județul Timiș, care a donat 650,000 de lei din venituri proprii.
Cele mai multe contribuții la PNL au venit din județele Vrancea, Constanța, Neamț, Alba și Botoșani, iar la PSD din Dolj, Argeș, Teleorman, Ialomița, Dâmbovița. Pentru USR, cea mai mare parte din bani provine de la candidați din Cluj, Sectorul 2 și Constanța. La AUR, contribuțiile provin din Botoșani, Timiș și Bistrița, iar la SOS România jumătate din venituri provin de la candidați din Bacău, Dolj și Olt.
PSD – 9 milioane de lei pe vestimentație
Potrivit Expert Forum, au fost înregistrate pentru alegerile europarlamentare cheltuieli de 11 milioane de lei, PSD fiind fruntaș, cu aproximativ 9.3 milioane de lei cheltuiți pe vestimentație. AUR a dat mai mult de un milion de lei pentru propagandă online. USR a dedicat aproape jumătate de milion pentru producția și difuzarea materialelor de propagandă electorală online. Ceilalți competitori electorali nu au declarat încă cheltuieli.
Până la data raportării, pentru alegerile locale, partidele și candidații independenți au cheltuit aproape 4 milioane de lei.
Datele din luna mai legate de promovarea partidelor în mediul online arată că au înregistrat cheltuieli de aproximativ 1.2 milioane de lei într-o săptămână, mai e menționat în acest raport.
Cei mai mulți bani au fost cheltuiți în următoarea ordine: PNL – peste 300,000 de lei, AUR – 200,000 lei, PSD – 173,000 lei și USR – 95,000 lei pentru promovarea pe Facebook. Pe motorul de căutare Google, campaniile sunt orientate atât pe europarlamentare, cât și pe alegerile locale, prin 51 de promotori (partide politice sau firme de consultanță).
Pe aceeasi tema
Pe aceeasi tema