Facturile prezidențialelor. Unde au ajuns milioanele de euro cheltuite de Nicușor Dan și George Simion pentru Cotroceni

Am mers dincolo de afișe și dezbateri și am analizat campania electorală dintre cele două tururi de scrutin, fiecare firmă, fiecare contract, fiecare factură și fiecare legătură. Nicușor Dan a lucrat, printre alții, cu Marius Pieleanu, profesorul acuzat de agresiune sexuală, iar Simion cu sociologul Mirel Palada, condamnat penal cu suspendare. 35 de publicații locale și naționale l-au promovat pe liderul extremist George Simion.

Asociați ai firmelor contractate de candidați fac parte din PNL, USR și PMP. Firma unui profesor acuzat de agresiune sexuală a fost angajată de Nicușor Dan pentru a face sondaje. Trei companii care l-au promovat pe Ponta în turul I au lucrat pentru Nicușor în turul II. Foști parteneri ai lui Sebastian Ghiță au fost implicați în campanie. Asociata unei firme contractate de Nicușor Dan a fost surprinsă alături de controversatul Matei Păun. Firma care a încasat din subvenții de stat 24.000 euro de la PNL, în 2022, a lucrat pentru campania lui George Simion. Compania fostului purtător de cuvânt din guvernul Ponta și condamnat penal cu suspendare a făcut cercetări sociologice pentru AUR. Grosul banilor partidului extremist au ajuns în conturile familiei Păcuraru, care controlează Realitatea Plus.

Context.ro investighează abuzurile care îți afectează viața.

Susține-ne cu o contribuție lunară și vom putea să expunem mai multe nedreptăți.
SUSȚINE
Context.ro investighează abuzurile care îți afectează viața.
Susține-ne cu o contribuție lunară și vom putea să expunem mai multe nedreptăți.
SUSȚINE
  • Nicușor Dan a lucrat în total cu 52 de firme în campania electorală, iar George Simion cu 64 de companii.
  • Șase televiziuni l-au promovat pe Nicușor Dan și tot șase pe George Simion.
  • Cel mai popular site conspiraționist din România a primit bani de la Simion în campanie.
  • 51% din companiile angajate de Nicușor în bătălia pentru Cotroceni au avut și contracte cu statul, în timp ce peste 62% din companiile plătite de Simion în campanie au încasat bani de la stat.
  • Nouă asociați ai firmelor contractate de candidatul independent ocupă funcții publice.

Unde au ajuns banii din campania lui Nicușor Dan: La firma unui profesor acuzat de agresiune sexuală, politicieni sau oameni cu funcții publice

nicusor dan

sursa foto: Inquam Photos / George Calin

12 milioane lei – Compania Terramin Mesh Marketing a încasat peste 12 milioane de lei pentru propaganda online a candidatului independent la prezidențiale. Despre această companie, Context.ro a scris și aici.

4,6 milioane lei – Alte 4,6 milioane de lei din campania lui Nicușor Dan au ajuns și în conturile asociate postului de televiziune România TV, canalul fondat de fugarul Sebastian Ghiță. Contracandidatul George Simion a plătit către România TV, conform ultimei raportări la AEP, 1,3 milioane lei.

În 2016, Nicușor Dan, din postura de președinte USR, l-a dat în judecată pe Sebastian Ghiță pentru „repetatele calomnii” pe care Ghiță și Victor Ponta le-ar fi orchestrat la adresa partidului USR și pentru „campanie infamă cum că „ar fi „oamenii lui Soros”, după cum a declarat Nicușor Dan la acea vreme, citat de Hotnews. Cinci ani mai târziu, dosarul a fost închis definitiv după apel, iar decizia inițială a Tribunalului București a rămas în picioare, instanța „respinge ca neîntemeiată cererea de chemare în judecată”.

3 milioane lei – Firma Baobab Studio SRL a încasat peste trei milioane de lei pentru servicii de consultanță telefonie și internet, cheltuieli de transport și cazare ale candidaților, cheltuieli de hrană, cheltuieli de protocol destinate organizării de reuniuni electorale, cheltuieli pentru asistență juridică și pentru plata serviciilor mandatarilor financiari. Despre această companie, Context.ro a scris aici.

2,1 milioane lei – 2,1 milioane de lei din campania lui Nicușor Dan au fost plătiți către postul de televiziune Antena 3. Banii au ajuns în conturile companiei Antena 3 SA, deținută de mogulul Dan Voiculescu. 

dan voiculescu

Dan Voiculescu (sursa foto: Context.ro)

Compania are înregistrate 161 de contracte cu statul în valoare de peste 1,4 milioane de lei, în perioada 2013-2025, conform sicap.ai. O altă sumă de peste 521.000 a fost virată către Antena TV Group pentru producţia şi difuzarea materialelor de propagandă electorală la radio, televiziune şi în presa scrisă.

1,5 milioane lei – Compania Grafoanaytis a încasat peste 1.5 milioane de lei în campania dintre tururi. Despre această firmă, Context.ro a scris aici.

1,2 milioane lei – Printre televiziunile cărora Nicușor Dan le-a dat bani pentru a-și face publicitate se numără și B1 TV. Postul deținut de Sorin Oancea și Gheorghe Constantin Păunescu a încasat peste 1,2 milioane de lei de la candidatul independent. Firma care deține licența audiovizuală a televiziunii B1 TV a încheiat în trecut un singur contract public cu Primăria Sectorului 4, în valoare de 135.000 lei.

1 milion lei – O firmă irlandeză, specializată în expertiza campaniilor digitale, a încasat de la Nicușor Dan peste un milion de lei. Electica Europe Limited a facturat pentru diverse cheltuieli, inclusiv pentru plata serviciilor mandatarilor financiari.

950.000 lei – Campus Media TV SRL, parte a grupului Digi a încasat aproape 950.000 lei de la câștigătorul alegerilor. Trustul Campus Media TV include posturile Digi FM, Pro FM, Dance FM și Digi24  FM. Firma nu se regăsește în lista companiilor care au furnizat servicii pentru candidații la prezidențiale în turul I. Compania a încheiat un singur contract de achiziție publică în valoare de cca. 30.000 lei în 2021 cu Agenția Metropolitană pentru Dezvoltare Durabilă Brașov.

750.000 lei – O companie din Ialomița, VPN Call SRL a încasat 750.000 lei pentru cercetări sociologice. 

700.000 lei – O altă companie care a furnizat servicii de difuzare a materialelor de propagandă electorală, All Media Company SRL, a încasat peste 700.000 lei de la prezidențiabil. Firma este deținută de Doina Ștefania Ursică și se ocupă cu activități de publicitate. Compania a încheiat 5 contracte de achiziții publice directe în valoare de 1.270.736 lei, în perioada 2017-2023. Printre autoritățile care au contractat All Media Company se numără Casa Națională de Pensii Publice, Televiziunea Euronews prin Universitatea Politehnică București, Primăria Sectorului 3. Aceeași companie a câștigat 12 licitații, conform SEAP,în valoare de peste 24 milioane de lei, în perioada 2013-2019.

All Media Company SRL a prestat servicii de propagandă electorală online și pentru Victor Ponta în turul I al alegerilor prezidențiale. De la Ponta a încasat 2,5 milioane de lei. 

630.000 lei –  Casa de sondare acreditată de BEC pentru efectuarea sondajelor de opinie la ieșirea de la urne a fost Centrul de Sociologie Urbană și Regională (CURS). La ora 21:00, exit-poll-ul făcut de CURS îl dădea pe Nicușor Dan la 54,1%, iar pe contracandidatul George Simion la 45,9%. 

Casa de sondare a fost plătită cu peste 630.000 lei pentru cercetări sociologice în campania pentru turul II a lui Dan. Firma este deținută de Iosif Buble și are un istoric generos în ceea ce privește contractele cu statul. În total, CURS a încasat de la stat aproape patru milioane de lei pentru studii și cercetări sociologice, în perioada 2008-2020.

450.000 lei – RMT Performance Media a încasat 450.000 lei pentru furnizarea serviciilor de telefonie și internet, cheltuieli de transport și cazare ale candidaților, cheltuieli de hrană, cazare și transport.

400.000 lei – Aproape 400.000 lei au fost direcționați către Grupul de studii socio-comportamentale Avangarde SRL, care  a avut trei contracte cu statul în perioada 2018-2023.

Casa de sondare Avangarde a fost acreditată de Biroul Electoral Central pentru a difuza rezultatele unui exit-poll imediat după ce secțiile de votare s-au închis la ora 21:00. Potrivit exit-poll-ului Avangarde, Nicușor Dan se plasa la 54,9%, George Simion la 45,1%. 

Grupul de Studii Socio Comportamentale Avangarde este deținut de Marius Pieleanu, profesor universitar la Școala Națională de Studii Politice și Administrative (SNSPA) acuzat de hărțuire sexuală de mai multe studente care l-au avut profesor în trecut. Acuzațiile la adresa lui Marius Pieleanu au apărut vara trecută, după dezvăluirile făcute de jurnaliștii de la Snoop.ro legate de un alt profesor al SNSPA, Alfred Bulai, potrivit Europa Liberă. În februarie, comisia de etică de la SNSPA a renunțat la cercetarea disciplinară a lui Marius Pieleanu, se arată într-un comunicat SNSPA. 

marius pieleanu

Marius Pieleanu (sursa foto: Inquam Photos / George Călin)

356.000 lei – Alți 356.000 lei au ajuns la firma 360 Revolution SRL pentru servicii de telefonie, internet, cazare, transport, vestimentație și consultanță. Actualul acționar majoritar, Iulian Daniel Buduluș, a fost asociat în perioada 2008-2011 cu controversatul om de afaceri și fondatorul televiziunii Romania TV, Sebastian Ghiță. Cel din urmă a fondat compania în 2007 alături de  Roșescu Anton Gabriel. Firma e abonată la banii publici încă din 2008, iar de atunci până acum a încheiat contracte de achiziție publică în valoare totală de aproape 13 milioane de lei. Compania care are ca obiect de activitate: organizarea expozițiilor, târgurilor și congreselor a prestat servicii inclusiv Curții Constituționale, Secretariatului General al Guvernului sau Curții de Conturi.

300.000 lei – Nicușor Dan a plătit peste 300.000 lei pentru propagandă radio și tv și în presă către compania Crugger Logistic SRL, deținută de Cristian Ciocoi Gabriel, care este director general adjunct la Societatea de Transport București, funcție pe care a preluat-o în vara anului 2024. 

Ciocoi nu este străin de administrația publică, întrucât a mai fost membru în consiliul de administrație la compania municipală Parking București SA. Pe lângă asta, Ciocoi este și vicepreședinte al departamentului Partidului Mișcarea Populară și secretarul general al filialei Partidului Mișcarea Populară București Sectorul 3. Anterior, acesta a fost consilier la Secretariatul General al Guvernului, de unde a plecat din funcție în 2021.

292.000 lei – Mihaela-Virginia Teleman a emis o factură de 292.000 lei ca persoană independentă, pentru cheltuieli de protocol, asistență juridică și consultanță. Ea este soția fostului ministru al  Cercetării, Inovării şi Digitalizării în guvernul lui Florin Cîțu, Ciprian Teleman. A fost mandatarul financiar coordonator în campania electorală a lui Dan.

O altă firmă a soților – Accountess Profile SRL, a fost mandatarul financiar al Uniunii Salvați România (USR) pentru alegerile locale din 2020 și pentru alegerile prezidențiale din 2019, notează HotNews. În 2022, Ciprian Teleman și-a dat demisia din USR.

240.000 de lei – San Pere Group SRL a facturat peste 240.000 de lei pentru o gamă largă de servicii, de la vestimentație până la cheltuieli de protocol. Compania este deținută de Ema Prisca, care are o vastă experiență în elaborarea strategiilor de comunicare și creație. Prisca poate fi observată în stânga lui Nicușor Dan în momentul în care acesta dă declarații după ce au fost publicate rezultatele exit-poll-ului în noaptea alegerilor.  

Conform Adevărul, Prisca a fost surprinsă, în data de 13 mai, alături de omul de afaceri Matei Păun, de care Nicușor Dan s-a delimitat în repetate rânduri din cauza declarațiilor pro Putin ale afaceristului. Într-un reportaj Recorder din noaptea alegerilor, Păun apare în mulțimea care-l ovaționează pe Nicușor Dan.

231.000 lei – Compania Tipogramm SRL a încasat 231.000 de lei de la Nicușor Dan pentru broşuri, pliante şi alte materiale de propagandă electorală tipărite. Compania este deținută de Marius-Mihail Stoianovici, consilier județean la al doilea mandat în Brașov din partea Alianței Dreapta Unită. Firma a furnizat servicii pentru autorități în cadrul a cinci contracte de achiziție publică care însumează 90.000 lei.

Stoianovici face parte din USR și are în spate o experiență de 30 de ani în jurnalism, potrivit site-ului USR, și conduce „un mic trust de presă local construit în jurul ziarului Monitorul, format dintr-o companie de tipărit ziare, o mică agenție de publicitate și o rețea de distribuție abonamente la domiciliu”, notează Biz Brașov. 

200.000 lei – Nicușor Dan a angajat în campanie și o tipografie care este deținută 100% de Arhiepiscopia Timișoarei. Compania Partos SRL a tipărit pliante în valoare de peste 200.000 de lei. Firma a încheiat 156 de contracte cu statul, care însumează peste 31.000 lei în perioada 2018-2025, conform datelor SEAP.

155.000 – Sociologul George Barbu Mateescu a luat 155.000 de lei pentru cercetare sociologică. 

142.000 – Eco Bucovina SRL a încasat peste 142.000 de lei de la Nicușor Dan pentru servicii de telefonie și internet, cheltuieli de transport și cazare ale candidaților, cheltuieli de hrană, cazare și transport. 

Unicul acționar al companiei, Praznițchi Roxana-Ioana, a candidat în 2014 la alegerile europarlamentare din partea partidului Forța Civică, fondat de fostul primar al Bucureștiului Viorel Lis. Firma a oferit servicii de consultanță în domeniul achizițiilor publice în valoare de 37.000 lei în 2023 pentru două comune din județul Suceava.

125.000 lei – O altă firmă care l-a susținut pe Victor Ponta în primul tur și a schimbat tabăra la Nicușor Dan este Media Gold SRL, deținută de Olga Rurac, care a luat de la Ponta peste 530.000 de lei, iar de la actualul președinte 125.000 lei pentru propagandă electorală la radio, televiziune şi în presa scrisă.

100.000 lei – Firma Propaganda Creative Services SRL a luat aproape 100.000 lei pentru propagandă în favoarea candidatului Nicușor  Dan. Compania e deținută de Adrian Nicolae Țuluca și a semnat, în perioada 2020-2023, două contracte de achiziție publică în valoare de peste 150.000 lei.

  • În cadrul documentării am analizat aproape toate cheltuielile de campanie generate de Nicușor Dan și echipa sa. Găsiți mai jos toate datele despre contractele de sub 100.000 de lei pe care le-am identificat.

Unde au ajuns banii din campania lui George Simion: La Realitatea Plus sau la compania fostului purtător de cuvânt din guvernul Ponta, condamnat penal cu suspendare

george simion

sursa foto: Inquam Photos / Codin Unici

15 milioane lei – DBV Media House SRL, administrată de soția lui Maricel Păcuraru, Daniela Madi Păcuraru,a încasat peste 15 milioane de lei de la AUR pentru a-l promova pe George Simion. 

Într-un comunicat din 2013 al DNA, firma este acuzată de „complicitate la delapidare, deoarece există indicii că acestea au fost utilizate pentru a furniza sume de bani destinate SC REALITATEA MEDIA SA.” 

DBV Media House este deținută de o altă companie, PHG Media Invest, care deține, la rândul ei licențele audiovizuale CNA pentru posturile TV Realitatea Plus, Realitatea Star și Realitatea Sportivă. DBV Media a încheiat 11 contracte cu statul în valoare de 1,3 milioane de lei, în perioada 2021-2025.

maricel pacuraru

Maricel Păcuraru (sursa foto: Captură video)

5 milioane lei – Televiziunea buzoiană, TV Buzău Trust Campus, a luat și de la candidatul Alianței pentru Unirea Românilor, George Simion, peste cinci milioane de lei pentru difuzarea de materiale electorale.

3,2 milioane lei – De campania lui George Simion pentru turul al doilea s-au ocupat și companiile Follow Digital Solutions SRL și DGI Multimedia Design SRL, despre care Context.ro a scris aici. În perioada dintre cele două scrutine de vot, Follow Digital Solutions SRL a încasat peste trei milioane de lei, iar DGI Multimedia SRL peste 3.2 milioane de lei.

3 milioane lei – Peste 3 milioane de lei au fost virați către compania Thematic Digital SRL,care s-a ocupat de promovarea în online a lui George Simion. Printre acționarii companiei se numără și Andrei Ursuleanu, fostul director al companiei Ringier, care s-a alăturat în 2024 echipei de management  Gândul Media Network.

500.000 lei – Banii au fost plătiți către OMF Accounting Services SRL pentru „servicii de mandatar financiar”. Compania s-a ocupat de gestionarea banilor investiți în promovarea candidatului AUR, inclusiv de raportarea către AEP a cheltuielilor din campanie.

350.000 lei –  Hirschkorn SRL a încasat 350.000 de lei, iar Softconcept SRL 5.000 lei tot pentru producţia şi difuzarea materialelor de propagandă electorală online.

297.000 lei – AUR a angajat centrul de Cercetare și Consultanță Sociologică Sociopol pentru efectuarea de cercetări sociologice, pe care l-a plătit cu 297.000 lei. Deși Sociopol nu a fost acreditat de către BEC pentru a efectua sondaje de opinie la ieșirea de la urne, pentru a cuantifica opiniile într-un exit-poll, postul de televiziune la care Simion a plătit 1,3 milioane de lei pentru propagandă, România TV, a difuzat în noaptea alegerilor un exit-poll realizat de Sociopol, care-i dădea pe cei doi candidați la egalitate. În studioul România TV, în noaptea alegerilor, se afla și directorul Sociopol, Mirel Palada, care a comentat prezența la urne. 

mirel palada

sursa foto: INQUAM Photos / Octav Ganea

Mirel Palada, deținătorul Sociopol, a fost purtător de cuvânt în guvernul lui Ponta și a fost condamnat penal la un an şi opt luni de închisoare cu suspendare în 2024, pentru că a refuzat să-i fie prelevate mostre biologice pentru stabilirea alcoolemiei în sânge, după ce a fost oprit de Poliția Rutieră.

  • În cadrul documentării am analizat aproape toate cheltuielile de campanie generate de George Simion și echipa sa. Găsiți mai jos detaliile despre contractele de sub 100.000 de lei pe care le-am identificat.
Ajută-ne să investigăm și să expunem abuzurile. Cu banii tăi, putem să-i deranjăm cei care fură, corup, amenință și manipulează.
Donează prin plata cu cardul

Alege tipul donației

Alege suma

După ce vei apăsa pe Donează vei fi redirecționat către pagina securizată a procesatorului de plăți Stripe, unde vei putea plăti în siguranță.

Despre autor: Marionela Toma

Marionela Toma

Leave A Comment

Pe aceeași temă

Pe aceeași temă

Dă-ne un pont/ Send Us a Tip