Crin Antonescu, ajutat în campanie de Kensington, firma acuzată de MAI că a luat parte la operațiunea TikTok pentru Călin Georgescu
sursa foto: Inquam Photos / George Călin
Crin Antonescu, candidatul susținut de PNL-PSD pentru alegerile prezidențiale, beneficiază în campanie de serviciile Kensington Communication, compania care a generat operațiunea “Echilibru și verticalitate” de pe TikTok, al cărei beneficiar real a fost Călin Georgescu. În mai multe rapoarte, serviciile secrete au indicat că Georgescu a fost beneficiarul unei operațiuni de interferență în special pe TikTok din partea Federației Ruse.
Contactați de Context.ro, reprezentanții companiei Kensington refuză să spună ce servicii prestează pentru Antonescu.
Un recent raport publicat de Expert Forum arată că Antonescu a beneficiat de milioane de vizualizări și peste 100.000 de comentarii din partea unei rețele al cărei comportament este inautentic.
Conform datelor publice, Kensington Communication a primit pentru serviciile prestate pentru campania electorală a lui Crin Antonescu 132.000 de lei. Sorin Cătălin Dumitru, unul dintre acționarii companiei, a declarat pentru Context.ro că, în acest moment, Kensington are un contract cu PNL și că lucrează ca echipă de suport în campania prezidențială. A refuzat să dea mai multe detalii despre această colaborare.
Kensington este agenția care a organizat campania online “Echilibru și verticalitate” de pe TikTok anul trecut, operațiune catalogată de Ministerul de Interne ca parte a interferenței electorale în favoarea lui Călin Georgescu. Raportul MAI, alături de cele ale Serviciului Român de Informații (SRI) și ale Serviciului Extern de Informații (SIE), a indicat că interferența electorală a fost operată de Federația Rusă.
O investigație a publicației Snoop.ro a dezvăluit că Partidul Național Liberal a plătit către Kensington pentru campania “Echilibru și verticalitate”. Pentru aceasta, Kensington a contractat 130 de influenceri care să producă conținut pentru TikTok sub haștagul “Echilibru și Verticalitate”.
Raportul MAI prezentat în Consiliul Suprem de Apărare al Țării a identificat această campanie ca parte a operațiunilor de manipulare a algoritmilor TikTok în favoarea lui Călin Georgescu.
Reprezentanții Kensington au declarat că operațiunea lor a fost deturnată și că au depus apoi o plângere penală în acest sens. În dialogul cu Context.ro, Cătălin Dumitru, reprezentantul Kensington, nu a vrut să comenteze cazul, rezumându-se la a menționa doar că agenția sa a depus o plângere penală și că va face comentarii după finalizarea campaniei prezidențiale.
Nici serviciile secrete, și nici alte autorități nu au prezentat probe suplimentare legate de interferența rusească în cadrul alegerilor din 2024. Context.ro a solicitat prin intermediul legii 544/2001 date suplimentare de la Serviciul Român de Informații, însă acesta a refuzat să le prezinte.
ThinkThank-ul Expert forum nota în decembrie anul trecut că hashtag-ul generat de Kensington în baza contractului cu PNL a fost utilizat în operațiunea de manipulare a algoritmilor prin comportamente inautentice în favoarea lui Călin Georgescu.
“Pe modelul campaniei Stoianoglo, există influenceri români fără nicio afinitate față de politică, adică cu conținut exclusiv de modă, machiaj, divertisment, care au început să posteze sub un singur hashtag, fără să numească candidatul beneficiar. Campania e una de promovare a lui Călin Georgescu sub eticheta #echilibrușiverticalitate și mizează pe ideea unui președinte care crede în neutralitate, vertical, reciclând practic mesajele lui Georgescu din campania de pe TikTok. Partea interesantă a acestui mesaj e că nu menționează numele lui Georgescu explicit, deci se suprapune și cu așteptările publicului AUR, ceea ce duce la o competiție a absurdului între fani care se contrazic în comentariile trendului #echilibrușiverticalitate în privința omului care trebuie de fapt votat”, se arată în raportul Efor.
Zeci de mii de comentarii pro-Antonescu în cadrul unei operațiuni inautentice
Tot Efor a constatat, în cel mai recent raport publicat, că milioane de vizualizări de pe TikTok pentru campania electorală a lui Crin Antonescu au fost generate de o rețea de conturi cu comportament inautentic. Antonescu nu e singurul candidat care beneficiază de vizualizări generate prin genul acestei operațiuni.
“Per ansamblu, aceste conturi au generat un total de 14.940.515 vizualizări, 124.136 comentarii și 53.460 distribuiri în doar 30 de zile. Nivelul ridicat de engagement și concentrarea distribuției pe câteva surse indică o posibilă strategie de amplificare coordonată în mediul digital”, se arată în analiza recentă a Efor.
Crin Antonescu și stafful său de campanie nu au răspuns întrebărilor Context.ro.
Pe aceeași temă
Pe aceeași temă