Milionarul român care transporta petrol rusesc pe mare în plin război în Ucraina
Un om de afaceri român a transportat anul trecut, în plin război în Ucraina, petrol rusesc pe mare. Ascuns în spatele unui păienjeniș de firme, Gheorghe Bosînceanu controlează o flotă petrolieră construită la Constanța. Omul de afaceri, care stă la Monaco, a pus mâna pe Șantierul Naval din port după o privatizare controversată parafată în mandatul lui Adrian Năstase.
Informații esențiale
- Investigația internațională “Fueling the war” a inclus un SRL din România pe lista companiilor care au continuat să transporte petrol din Rusia chiar și după invazia Ucrainei
- Context.ro a descoperit cine e milionarul român din spatele firmei
- Navele operate din Constanța sunt înregistrate în paradisuri fiscale
Afaceri în război
După invazia Ucrainei din februarie 2022, comunitatea europeană a impus un val de sancțiuni economice împotriva Federației Ruse. Scopul lor: să diminueze capacitatea Kremlinului de a pompa bani în trupele și echipamentele militare care luptă în Ucraina. Mare parte din veniturile Federației Ruse provin din exporturile de petrol și cărbune, așa că statele europene încearcă să limiteze exportul acestor produse rusești.
O investigație jurnalistică realizată de Investigate Europe și Reporters United a analizat transporturile maritime de petrol și cărbune rusesc după izbucnirea războiului și a scos la lumină proprietarii navelor care au continuat să facă afaceri care aduc bani Rusiei și după februarie 2022. Oameni de afaceri din toată Europa au pus la dispoziția Rusiei nave care au exportat combustibili rusești peste tot în lume și au contribuit la sporirea veniturilor Kremlinului. Nu există dovezi că aceste transporturi au încălcat sancțiunile impuse Rusiei, dar este clar că ele au adus bani la bugetul Moscovei.
Datele din ianuarie-august 2022, analizate de Investigate Europe, arată că cele mai multe transporturi din porturile Rusiei au fost făcute cu nave deținute de companii din Grecia, China și Emiratele Arabe. Companiile grecești Tms Tankers Ltd și Minerva Marine Inc se află în top trei transportatori de combustibili fosili rusești de la începutul războiului, după capacitatea de marfă transportată, alături de Scf Management Services Dubai.
Navele Histria
Una dintre companiile implicate în transportul de petrol rusesc este un SRL din România, Histria Shipmanagement. În acte, firma este deținută de Victorița Bosînceanu și de un offshore din Cipru, AGI-Argonaut Global Investments Limited, dar în spatele companiei cipriote se află Gheorghe Bosînceanu. Opt nave Histria au transportat anul trecut petrol rusesc, în principal către UE și Turcia. Capacitatea totală a celor 22 de curse se apropie de un milion de tone.
Toate navele operate de Histria Shipmanagement – Ambra, Atlas, Crown, Dione, Gemma, Giada, Prince, Tiger – au fost construite în Șantierul Naval din Constanța, pe care Bosînceanu a pus mâna după privatizarea cu cântec din 2002.
Un labirint de firme
Teoretic, o navă trebuie “înmatriculată” în registrul naval din țara proprietarului. Însă în unele state funcționează așa numitele „registre deschise”, care permit înregistrarea navelor fără ca proprietarii lor să aibă legături reale cu statul respectiv. Fiecare vas e deținut scriptic de o companie paravan, în spatele căreia se ascunde beneficiarul real. Aceste vase navighează sub așa numitele pavilioane naționale de conveniență. Așa se face că 40% din capacitatea mondială de transport maritim e reprezentată de nave înregistrate în state ca Panama, Liberia și Insulele Marshall.
În registrele navale ale acestor țări figurează și navele Histria, implicate în transportul de petrol rusesc: șase dintre ele navighează sub pavilion liberian, una sub pavilion maltez și una sub steagul Insulelor Marshall. Toate companiile care dețin petrolierele Histria sunt însă entități afiliate Șantierului Naval Constanța și au un asociat comun: Histria Shipmanagement, adică Gheorghe Bosînceanu. SRL-ul din Constanța este asociat majoritar în fiecare dintre companiile paravan înregistrate în jurisdicții maritime permisive, conform datelor agregate de Context.ro cu ajutorul platformei DATACROS.
În 2019, Șantierul Naval din Constanța a intrat pe agenda publică după ce a câștigat, prin asocierea cu francezii de la Naval Group, contractul de peste un miliard de euro pentru construcția a patru corvete și modernizarea altor nave ale Armatei Române. Contractul nu a fost semnat nici până astăzi, unul dintre motivele amânării fiind neînțelegerile dintre cele două companii câștigătoare.
Gheorghe Bosînceanu, Histria Shipmanagement și Radu Rusen nu au răspuns până la publicarea articolului solicitării unui punct de vedere transmis de Context.ro.
One Comment
Leave A Comment
Pe aceeasi tema
Pe aceeasi tema
cum justificati acuzatia ca face trafic cu petrol rusesc ? cand a preluat santierul naval ,acesta era in faliment; a reusit sa-l mentina in viata construind nave petroliere;