Guvernul României are software antidezinformare, dar îl folosește pentru Africa sau America de Sud
Guvernul României are un soft despre care susține că poate detecta dezinformarea. Sub pretextul că luptă cu dezinformarea, Ministerul Afacerilor Externe (MAE) a cheltuit 10 milioane de lei, bani europeni, pentru un soft pe bază de Inteligență Artificială care să facă “dosare personale” jurnaliștilor și influencerilor. În acești bani intră și instruirea personalului, evenimente de promovare sau managementul proiectului. Nu e clar cât de bine funcționează softul ministerului, dar știm că banii au ajuns la o companie contractată în trecut de SRI și implicată într-o schemă păguboasă cu criptomonede. Toate detaliile AICI.
Reporterii Context.ro au cerut explicații ministrului de Externe Lumința Odobescu legat de cum a fost folosit softul în contextul actual. Doamna ministru ne-a ignorat.
În schimb, am fost contactați de un reprezentant al ministerului care ne-a explicat că ar fi fost ilegal să folosească softul pentru a analiza dezinformarea propagată în țară. Acesta a susținut că analizele softului sunt folosite la întâlnirile cu reprezentanții NATO și ai Uniunii Europene.
“Este făcut pentru a crea informații necesare pentru punerea în operă a politicii externe. Sunt informații care pot fi folosite în relații cu NATO sau UE”, a precizat reprezentantul MAE pentru Context.ro.
Acesta a subliniat că programul informatic nu poate fi utilizat pentru a analiza activitatea utilizatorilor sau a rețelelor din România și că analizele făcute de soft nu sunt informații de interes public.
“Nu avem voie să monitorizăm activitatea electorală și discursul electoral în România. Este destinat pentru a monitoriza dezinformarea care afectează politica externă. Monitorizează dezinformarea și activitățile de influență din Africa, America Latină, Republica Moldova,” a mai precizat reprezentantul MAE.
Operațiunea specială pe TikTok pentru Georgescu
Context.ro a analizat cu ajutorul unui soft dezvoltat împreună cu doi programatori conținutul distribuit pe contul oficial de TikTok al lui Călin Georgescu. Peste 35% din postări conțin dezinformări și teorii ale conspirației.
Softul Context.ro este bazat pe inteligență artificială și detectează dezinformarea în conținutul video de pe TikTok.
Jurnalistul de investigații Iurie Sănduță de la Rise Moldova a analizat din punct de vedere cantitativ și comparativ activitatea de pe TikTok a lui Călin Georgescu și a observat o deviație semnificativă.
“Analiză sumară a datelor” ne arată că, de la lansarea contului lui Georgescu în octombrie 2022, acesta a avut o creștere explozivă a vizualizărilor, începând cu septembrie 2023:
Sep.: 9,8 milioane de vizualizări
Oct.: 16,9 milioane de vizualizări
Noi: 45.2 milioane vizualizări
>> Observații importante (#Georgescu):
– creșterea bruscă a vizualizărilor este neobișnuită
– numărul de postări nu corelează cu creșterea vizualizărilor
– Comentariile apar brusc în 2024.
– creșterea abruptă fără o creștere organică prealabilă
Posibile explicații:
– servicii de boost pentru vizualizări
– conturi multiple care distribuie conținutul coordonat”, a explicat jurnalistul.
Explozia lui Georgescu pe TikTok
Un raport al ExpertForum a scos în evidență faptul că viralizarea din jurul campaniei lui Călin Georgescu ridică mai multe semne de întrebare. “Pe data de 18 noiembrie, Călin Georgescu avea 92,8 milioane de vizualizări, făcute majoritar în ultimele 2 luni. Până pe 22 noiembrie a crescut cu 52 de milioane de vizualizări. Mai exact, şi-a adăugat mai mult decât toată vizibilitatea realizată de Mircea Geoană în 11 luni. Explozia de vizibilitate pare creată brusc şi artificial, exact la fel ca sondajele în care a explodat deodată cu un scor între 8-10%”, se arată în analiză.
FameUp/INOVATIE ALIA SRL spun că n-au treabă cu Georgescu, dar ascund urma banilor
ExpertForum a detectat și campania în care o serie de influenceri au fost folosiți pentru a viraliza o campanie făcută în beneficiul lui Georgescu. O parte dintre ei au povestit ulterior că au fost păcăliți și că au avut încredere în FameUp, o aplicație prin care companiile pot angaja influenceri pentru campanii de marketing.
FameUp e deținut și dezvoltat de INOVATIE ALIA S.R.L., ai cărei acționar majoritar este Ionuț Pătrășcoiu. Contactat de Context.ro, acesta a explicat pe WhatsApp că FameUp a fost doar un intermediar și că nu a lucrat pentru campania lui Georgescu. “FameUp nu are și nu a avut niciun fel de colaborare cu persoana Călin Georgescu sau cu vreun alt membru implicat în campania de promovare a domniei sale pentru funcția de Președinte al României”, a explicat Ionuț Pătrășcoiu. El a mai precizat că platforma are standarde ridicate de integritate și că elimină utilizatorii care promovează mesaje care instigă la ură, conțin elemente ce pot defăima imaginea cuiva sau utilizează limbaj licențios.
Am cerut să ne pună la dispoziție și datele financiare care să arate cine i-a plătit pe influenceri; însă, nu a mai răspuns mesajelor trimise de reporterul Context.ro.
TikTok menține standarde extrem de scăzute
Mădălina Voinea de la ExpertForum, cea care a realizat raportul legat de ecosistemul TikTok din jurul lui Călin Georgescu, spune că interdicția TikTok a reclamelor politice plătite este ineficientă. “Majoritatea conținutului trending este politic, iar conturile care susțin candidați sub pretextul că sunt „fan accounts” sau „conturi media” nu sunt supuse verificării sau unei minime certificări legate de identitatea acestora. TikTok menține standarde extrem de scăzute sau aproape inexistente în verificarea autenticității acestor conturi, ceea ce permite propagarea masivă a conținutului politic”, susține reprezentanta EFOR. Lipsa transparenței finanțărilor îi determină pe politicieni să exploateze algoritmii chiar și prin utilizarea de conturi false.
One Comment
Leave A Comment
Pe aceeasi tema
Pe aceeasi tema
Ati fost surprins ca v a ignorat ? Ha ha ha.. credeam ca ati fost surprins de capacitatile lingvistice si diplomatice ale tutei..putintica rabdare monser, scapam, finally de aceasta ” diplomata” . In alta ordine de idee fara p8c de diplomatie ma intreb : Cine dracu a promovat o pe aceasta individa la varful diplomatiei romanesti ? Aaa, ca de obicei , nu au avut pe cine. Fir ar ea tara bogata cu escroci , tute, pupeze, interlopi samd in fruntea ei. Grija mare la urmatoarele duminici stimabililor , cum ii taxati.