Războiul pe scară largă al Rusiei spulberă șansa la educație a copiilor din Ucraina
Războiul Rusiei din Ucraina are un impact catastrofal asupra educației copiilor.
De când a început războiul la scară largă, unitățile de învățământ din Ucraina au suferit pagube materiale semnificative, precum și pierderi umane, profesori, elevi și părinți fiind uciși de agresiunea rusă. Întreruperile recurente de curent electric, sirenele de raid aerian persistente și cererile tot mai mari de servicii psihologice împiedică, de asemenea, procesul de educație.
Mediul instabil are deja un impact negativ asupra notelor și pregătirii a sute de mii de copii, al căror drept la educație a fost zdruncinat de cele 18 luni de război.
„Instituția preșcolară la care mergeau copiii mei a fost parțial distrusă de resturi de rachete”, a declarat pentru Context.ro Halyna Marmelyuk, mamă a unor băieți de cinci și șase ani, care lucrează la un oficiu poștal local din regiunea Kiev. „Timp de aproape un an, copiii mei nu au putut participa la clasele pregătitoare”.
După invazia Rusiei în februarie anul trecut, aproximativ 800.000 de elevi ucraineni au trecut de la frecventarea fizică integrală a școlii la învățământul online sau la domiciliu. Elevii din regiunile de est și de sud ale națiunii răvășite de război au fost cei mai afectați: aproximativ 40% și, respectiv, 30% dintre copii au fost forțați fie să se mute în străinătate, fie în alte regiuni ale Ucrainei.
În prezent, aproape una din 10 școli ucrainene a suferit pagube materiale din cauza războiului, iar peste 1.500 de școli gimnaziale au fost deteriorate semnificativ sau complet distruse în timpul luptelor.
La sfârșitul lunii august, o școală din Romny, în regiunea Sumy, în nord-estul Ucrainei, a fost lovită de o dronă Shahed lansată de forțele rusești, ucigând patru profesori, printre care directorul școlii, directorul adjunct, o secretară și un bibliotecar. În Komyshuvakha, în regiunea Zaporojie din sudul Ucrainei, o altă școală – care a fost complet renovată înainte de război – a fost, de asemenea, distrusă în această vară de trupele Moscovei.
„Anul trecut, am învățat în totalitate de la distanță”, a declarat Alla, directoarea unei școli din regiunea nordică ucraineană Cernihiv, care nu a dorit să își folosească numele de familie din motive de securitate. „În acest an, intenționăm să desfășurăm lecțiile într-o formă mixtă: unii dintre copii vor învăța la școală, iar alții vor învăța acasă sau vor lucra de la distanță”.
„Nu putem lucra în mod normal acum”, a adăugat ea, „deoarece adăpostul nostru antiatomic nu îi poate găzdui pe toți cei de la școală”.
Oksen Lisovyi, ministrul ucrainean al Educației și Științei, a declarat în august pentru Radiodifuziunea Publică din Ucraina că aproximativ 7.000 de adăposturi antiatomice mai trebuie construite în școlile din Ucraina.
În acest an, în funcție de condițiile de securitate din diferite regiuni și de disponibilitatea adăposturilor antiatomice în unitățile de învățământ, lecțiile se desfășoară în trei formate: prezență fizică cu normă întreagă, învățământ la distanță sau o combinație între cele două.
Pe lângă refacerea unităților de învățământ și construirea de adăposturi anti bombe, școlile din Ucraina duc lipsă de elemente de bază, cum ar fi manuale, dispozitive digitale și autobuze școlare, din cauza pierderilor materiale rezultate în urma războiului.
Aproximativ 74% dintre copiii ucraineni folosesc în prezent smartphone-uri pentru a învăța. Dar, deși dispozitivele oferă o oportunitate de a continua să învețe pentru mulți copii, acestea nu pot înlocui în mod satisfăcător prezența fizică cu normă întreagă.
„Mi-ar plăcea ca toți profesorii și copiii să aibă la dispoziție propriile laptopuri, pentru că, din păcate, nu sunt suficiente”, a declarat Alla, directoarea școlii. „În prezent, doar 60% dintre profesorii din școala noastră sunt dotați cu laptopuri.”
În anul școlar precedent, 53% dintre directorii de școli au declarat că sirenele de raid aerian au împiedicat procesul educațional, iar 41% și, respectiv, 35% au raportat întreruperi din cauza întreruperilor de curent electric și a problemelor de conectivitate la internet.
„A fost deosebit de dificil toamna și iarna, când alarmele durau între trei și patru ore”, a declarat Marianna Rud, ai cărei copii au nouă și 11 ani. „Elevii se aflau în adăpostul antiatomic… în astfel de condiții, profesorii nu au avut posibilitatea de a desfășura integral lecțiile”.
Rud a adăugat că întreruperile frecvente de curent i-au împiedicat copiii să meargă la școală. „La fel și în cazul lecțiilor online, acestea au fost deseori întrerupte din cauza problemelor cu internetul”, a spus ea. „Procesul educațional nu a fost foarte eficient”.
Cu toate acestea, războiul la scară largă nu numai că a înrăutățit calitatea educației, ci a declanșat și o creștere a suferinței psiho-emoționale pentru mulți copii. Alla, directoarea școlii, a declarat că, în anul școlar precedent, cererea pentru serviciile psihologice ale școlii, atât din partea copiilor, cât și a profesorilor, a crescut vertiginos.
Rud, mama a doi copii, este de acord.
„Dacă unul dintre copii începea să plângă sau îi era frică, teama se transmitea celorlalți – și toată lumea începea să plângă”, a spus ea. „Copiii erau speriați mai ales atunci când aveau loc explozii”.
Foto deschidere: Din cauza bombardamentelor, multe școli funcționează acum în stații de metrou (Sursa: Ministerul de Interne din Ucraina)
Pe aceeasi tema
Pe aceeasi tema