Profesori din Ucraina ocupată de ruși, supuși la abuzuri și tortură: „Am fost ținut sub amenințarea armei”

24 nov., 2023

Un director de școală din Ucraina și-a amintit într-un interviu acordat Context.ro momentul în care soldații ruși au venit pentru prima dată după el. Erau zeci, toți înarmați. „M-au încătușat, m-au lovit cu picioarele și mi-au pus un sac pe cap”, a povestit el. „Am fost ținut sub amenințarea armei”.

Viktor Pendalchuk, în vârstă de 46 de ani, este unul dintre numeroșii profesori sau directori de școli ucrainene din teritoriile ocupate de Rusia care au fost amenințați și reținuți de forțele rusești de-a lungul războiului pentru că s-au opus presiunilor de a impune programa rusească în școlile ucrainene. 

De când Rusia și-a lansat invazia la scară largă, Moscova a încercat să remodeleze, să rusifice și să îndoctrineze sistemul educațional ucrainean, inclusiv prin forțarea utilizării limbii ruse. „Tot ceea ce avea legătură cu limba, literatura și istoria ucraineană (n.r. în școala sa) a fost ars” de către armata rusă după începerea războiului, își amintește Pendalchuk. 

Forțele rusești l-au abordat pe Pendalchuk în aprilie 2022 pentru a-i cere să convertească școala pe care o conducea în Kahovka, situată în regiunea Herson din sudul Ucrainei. „Au vrut ca eu… să rămân pe poziția mea și să îmi conving echipa să continue să lucreze și să predea în conformitate cu standardele rusești”, a spus el. „Nu am putut fi de acord cu asta”.

După ce Pendalchuk a fost reținut, a fost dus în subsolul unei foste secții de poliție din Kahovka, care a fost transformată în centru de detenție. Își amintește că în celula înghesuită au stat până la 20 de persoane. Mulți dintre ei au fost supuși la abuzuri psihologice și fizice.

„Pe unii i-au electrocutat și pe alții i-au bătut cu bastoane de cauciuc ale poliției sau cu pumnii, picioarele”, a spus el, adăugând că anumiți gardieni i-au bătut pe unii deținuți cu pumnale. „I-au bătut pe toți… Uneori se răzbunau pe noi pentru că nu voiam să ne supunem, alteori se îmbătau și o făceau doar pentru a se distra.”

Potrivit Education International, un sindicat global al profesorilor, armata rusă din regiunea Herson, ocupată de Ucraina, arestează și torturează lucrătorii din educație „pentru că predau programa de învățământ ucraineană”.  Se pare că acest lucru se întâmplă în toate teritoriile ocupate.

The Trade Union of Education and Science Workers of Ukraine 4

sursa foto: The Trade Union of Education and Science Workers of Ukraine

Larysa Polishchuk, șefa Sindicatului lucrătorilor din educație și știință din orașul Herson, a declarat într-un interviu pentru Context că, la scurt timp după invazie, Moscova a trimis o echipă specială în regiune pentru a supraveghea rusificarea unităților de învățământ.

„Unul dintre reprezentanții Dumei de Stat a Rusiei a sosit în Herson cu o misiune educațională specială, a vizitat instituțiile de învățământ, s-a uitat prin bibliotecile care se aflau în școli”, a spus ea. „Au fost luate cărțile din mai multe școli din Herson și duse pe teritoriul rusesc”.

Sistemul educațional ucrainean a fost grav afectat de război

Peste 3.790 de unități de învățământ din Ucraina au fost avariate sau distruse, potrivit unui raport al Human Rights Watch publicat în noiembrie 2023. 

„Atunci când au ocupat școlile, forțele rusești le-au jefuit, furând computere și laptopuri, televizoare, table interactive, alte echipamente școlare și sisteme de încălzire”, conform HRW. „Când s-au retras, forțele rusești au lăsat în urmă săli de clasă incendiate și jefuite”, mai notează raportul. 

Polishchuk a spus pentru Context.ro că 131 din cele 150 de instituții de învățământ, numai din orașul Herson, au fost distruse în timpul războiului. „Mulți profesori care au refuzat să coopereze au fost trimiși în subsoluri pentru a-i intimida”, a adăugat ea. 

The Trade Union of Education and Science Workers of Ukraine 5

sursa foto: The Trade Union of Education and Science Workers of Ukraine

După ce Pendalchuk a fost reținut la domiciliul său în aprilie, a fost ținut captiv timp de două săptămâni, apoi a fost eliberat. „Nu am putut să merg sau să mă întind cum trebuie timp de două luni”, a spus el. „Probabil că au crezut că timpul (n.r. de detenție) în condiții inumane a fost suficient pentru a mă face să mă răzgândesc în favoarea lor”.

Dar, în ciuda intimidărilor, directorul a refuzat să se supună cererilor Rusiei și, ca urmare, a fost capturat și reținut pentru a doua oară. 

„Eram pe stradă, mă plimbam cu soția și fiica mea. A venit o mașină, ne-au oprit și ne-au întrebat cine suntem, apoi m-au urcat în mașină”, a spus el. „Motivele au fost aceleași: dezacord cu cooperarea.”

Un lucru notabil se schimbase: centrul de detenție, își amintește el, era mai aglomerat cu deținuți. Mulți dintre ei erau activiști, oameni de afaceri și militari. Pendalchuk a spus că, în timpul celei de-a doua perioade de captivitate, a văzut o colegă profesoară de la școala sa care a spus că a fost reținută pentru că a ajutat copiii să studieze de la distanță. 

Când a fost eliberat a doua oară, după trei săptămâni, trupele Rusiei l-au amenințat pentru a încerca să-l convingă să colaboreze. „Mi-au spus că data viitoare… nu voi pleca de aici (n.r. din detenție) în viață”, a spus el.

Prima rundă de captivitate a avut deja un impact puternic asupra sănătății sale mintale. „Ești eliberat și nu știi dacă ești sub supraveghere, te gândești cu cine poți comunica și cu cine nu”, a spus el. „Nu mai ai încredere în oameni”.

„Principalul lucru este să nu te închizi în tine însuți. Comunicarea în cercul familial și plimbările în aer liber cu familia mea m-au ajutat foarte mult”, a spus el. „Totuși, lucrurile care mi s-au întâmplat în captivitate și-au lăsat amprenta. Nu mă mai simt la fel ca înainte”, a adăugat bărbatul.

The Trade Union of Education and Science Workers of Ukraine 6

sursa foto: The Trade Union of Education and Science Workers of Ukraine

Pendalchuk a fugit în cele din urmă din Kahovka împreună cu soția și copilul său pentru a locui în regiunea Kiev, iar el și colegii săi profesori de la fosta sa școală au reușit să continue să predea de la distanță pentru sute de copii din școlile lor. 

„În acest an, școala noastră a reluat cursurile la distanță. Am reușit să adunăm profesori și copii care plecaseră, mulți dintre ei în străinătate, unii în alte regiuni ale Ucrainei”, a spus el, dar a adăugat: „Înainte aveam aproximativ o mie de copii, iar acum avem jumătate din acest număr”.

Hugh Williamson, directorul pentru Europa al Human Rights Watch, a menționat în raportul organizației că „copiii ucraineni au plătit un preț mare în acest război, deoarece atacurile asupra educației sunt atacuri asupra viitorului lor”. 

Polishchuk, sindicalista din Herson, a declarat că, în ciuda războiului, mulți profesori din oraș sunt dedicați să se asigure că elevii primesc o educație adecvată.

„Pentru noi, nu este doar o slujbă, este viața noastră”, a spus ea. „Eu continui să trăiesc în Herson și cred că vom depăși totul și vom învinge”.

Despre autor: Alina Okolot

Avatar of Alina Okolot
Alina Okolot este o jurnalistă ucraineană din Kiev care lucrează în presă din 2017. Alina a lucrat ca reporter TV în departamentul de știri al canalului PravdaTut TV unde a documentat știri din sectoare diverse, de la politic la economic, cultură și sport. Ea a lucrat de asemenea ca editor de programe educaționale și de divertisment pentru canalul Kiev TV și pentru ediția online a Adevărului de Irpin. Alina spune că jurnalismul este vocația sa. Ea s-a alăturat echipei CONTEXT, după ce s-a mutat în România. Ca jurnalist, ea se ocupă de investigarea crimelor de război comise de Rusia în Ucraina, țara sa natală. Ea scrie des despre corupție și documentează poveștile martorilor în subiecte legate de război. Țelul Alinei este să arate lumii adevărul printr-un jurnalism de calitate.

Leave A Comment

Pe aceeasi tema

Pe aceeasi tema